Козацька організація серед поселенців м. Харкова існувала з часу його
заснування. За переписом 1655 р. "в Харьковской и Лопанской слабодах"
нараховувалося 476 "черкас". Сама назва поселенців (тюрк. "чери-кисі" - озброєна
людина) свідчить про козацьку належність перших харків'ян. У 1659-1660 р.р. для
захисту краю від татар та організації населення царський уряд сформував
Харківський, а згодом (1670 р.р.) - Балаклійський слобідські козацькі полки.
Останній проіснував лише сім років і був приєднаний до Харківського. В свою
чергу, із Харківського 1685 р. виділився Ізюмський полк. Таким чином, разом з
Острозьким, Сумським та Охтирським вони склали п'ять козацьких полків -
військових та адміністративно-територіальних одиниць, на які поділялося
Слобідська Україна.
При заснуванні Харківський полк мав у реєстрі 1357 козаків (64% чоловічого
населення міста) і 17 старшин. Першим полковником значився Остап Воропай.
У 1665-1668 р.р. на чолі Харківського полку був уже прославлений походами на
татар колишній кошовий Запорозької Січі І.Д. Сірко. Але як визначена
військово-територіальна структура з полковим центром і степними містечками полк
оформився за урядування Григорія Єрофійовича Донця (1668-1691 р.р.).
Рід Донців дав Харкову цілу династію з п'яти полковників. Сам Г.Є. Донець
поширював версію про походження з польських шляхтичів Захаржевських (тому
нащадки і стали записуватися Донцями-Захаржевськими). Історики ніколи не йняли
віри "шляхетським легендам": "Простий козак, енергійний, розумний, хоч навіть
неграмотний... хитрий і до крайності жадібний..." Справді, Г.Є. Донець "правдами
і неправдами" набув чимало маєтків, був "у фаворі" у російського уряду, мав
високий московський чин стольника. Але відомий він і доброчинною діяльністю:
розбудовою Успенської церкви у Харкові, заснуванням Курязького Преображенського
монастиря, під який надав землі, млини, гроші. (В ньому і замолював гріхи своєї
свавільної вдачі, на схилі віку ставши ченцем).
Під керівництвом Г.Є. Донця міста полку були значно укріплені, вибудовано
нові фортеці у Золочеві, Ізюмі, Слов'янську та ін., "осаджено" Нову Водолагу.
Харківські козаки 1672 р. розбили татар під Мерефою, 1679 - розсіяли 10-тисячну
орду під стінами Харкова: "многих побили, в реках потопили и разогнали по
лесам"; наступного року знову розбили татар біля Золочева. Такі операції
здійснювалися майже щороку.
З початку ХVІІІ ст. харківський полк зазнає реформацій та утисків російських
властей. Кількість козаків (що 1693 р. досягла 7 тис.) значно скорочується. Під
час війни зі шведами у 1705-1710 р.р. харків'яни воювали на Неві і в Прибалтиці,
брали участь в Полтавській битві, а населення полку крім свого забезпечувало
провіантом ще три полки російської армії.
В 1719 р. козаків стали посилати на будівництво Ладозького каналу. Роботи й
хвороби нищили слобожан не менше, ніж татари: у одному тільки 1721 р. їх там
померло 260 чоловік. А у 1731-1733 р.р. розгорнулося будівництво Української
укріпленої лінії. І поки у голому степу козаки на кількасот кілометрів насипали
8-метрові вали, копали рови, власне господарство занепадало. Та незважаючи на
це, під час чергової російсько-турецької війни Харківський полк не тільки
виставляв тисячу чоловік для походів, а й утримував п'ять російських полків.
Виряджаючи їх, харків'яни гірко жартували: "Москалики-соколики поїли наші
волики, вертайтеся здорові - поїсте й корови".
Разом з руйнуванням економіки краю знищувалася і автономія слобідських
полків. З 1720-х років їх старшин призначали царські чиновники, при цьому
полковників - об'язково з росіян; з 1730-х р.р. виділили регулярні роти, в яких
вже була справжня муштра; щорічними стали військові збори.
Прихід до влади Єлизавети Петрівни породив сподівання на покращення
становища. На коронації імператриці Харківський бригадир і полковники були
"допущены к руке", а невдовзі слобідським полкам були надані жалувані грамоти
"содержать их при прежних вольностях". У слобідських полках впровадили єдину
форму: "верхние черкески, с откидными рукавами и обложенные серебряными тесьмами
и снурками, во всех полках синие, а чекмень и шаровары по полкам: в Харьковском
- желтые.., в Изюмском - красные..."
По-європейськи одягнувши, слобожан і використовували для забезпечення
європейських амбіцій імператриці: у 1746 р. вони підтримували право на
австрійську корону Марії Терезії, у 1757 - билися проти Фридриха Пруського і
поверталися додому ледь не пішки, втративши від нестачі корму всіх своїх
коней... "Превечно признательны имеют пребыть черкасы слобожан щедрым милостям
государыни-царицы" - зауважував харківський місцевий літописець.
Спрямована на скасування "прав і вольностей" слобідських козаків політика
російського уряду отримала своє завершення за Катерини ІІ. Мотивуючи бажанням
"непрочную" службу слобідських козацькіх полків перетворити на "лучшую и
государству полезнейшую", імператриця указом 28 липня 1765 р. ліквідувала
слобідське козацтво. Замість розформованих козацьких створювалися регулярні
гусарські полки.
Перетворення козаків на гусарів виявилося нелегкою і довгою справою.
Старшина, що отримала офіцерські чини, але за реформою втратила владу над краєм,
не була зацікавлена у її впровадженні. Призначені у гусари заможні козаки
втікали, переховувалися. Їх розшукували, карали канчуками. Харківський
губернатор Є.-Щербинін "дабы неповадно было" наказав брати у заручники родичів;
тих, хто переховував втікачів, катували, висилали до Сибіру.
Та не встигли колишні козаки-гусари як слід призвичаїтися до накладних
кучерів-перук, незручної, але яскравої форми (тільки шовкового шнура на
оздоблення одного мундира витрачалося близько 100 метрів!), а найголовніше - до
важкої муштри, якою досягався блискучий гусарський вишкіл, як настали нові
зміни. Відомий прихильник пруських звичаїв, імператор Павло І перетворив
Харківський полк на кірасирський. Здіймаючи хмари пилюки, вулицями мирного
Харкова виступали загони важкої кавалерії. Серед воїнів у великих чорних
капелюхах, білосніжних комірах-колетах та сталевих панцирях-кірасах був і
нащадок харківської старшинської династії - майбутній письменник Г.
Квітка-Основ'яненко. Нелегкий і славний шлях, пройдений харківськими козаками і
гусарами вів кірасирів далі - у бурхливе ХІХ століття. Але це вже інша
історія...