Ось уже другий рік на
кафедрі комп’ютерної математики та аналізу даних триває педагогічний
експеримент, пов’язаний з практичною реалізацією концепції проектного навчання
на основі Всесвітньої ініціативи CDIО, спрямованої на інтеграцію теорії і
практики в інженерній освіті з використанням принципів проблемного та проектного
навчання. В її основі лежить підготовка студентів до комплексної командної
інженерної діяльності, при цьому показником якості випускника є його успішність
на ринку праці, що відповідає сучасним підходам до акредитації освітніх програм.
Ініціатива CDIO дозволяє по-новому вибудовувати архітектуру освітнього процесу
на основі моделювання професійної діяльності фахівця.
На кафедрі розроблена та реалізується інноваційна
освітня система інтегрованої підготовки фахівців в області прикладної математики
і комп’ютерних наук на основі
міждисциплінарної освітньої програми «Інтелектуальний аналіз даних». Професійна
діяльність випускників пов’язана з розробкою математичних методів, алгоритмів і
програмного забезпечення для обробки надвеликих масивів даних стосовно завдань
аналізу статистичних даних, текстів, сигналів і зображень, пошуку і вилучення
знань на основі обчислювального інтелекту і машинного навчання. Потребу в таких
фахівцях відчувають провідні комп’ютерні компанії України і Харківського
IT-кластеру, що виконують розробку наукомістких проектів.
В основу концепції підготовки фахівців на кафедрі
покладена система дуальної освіти, яка заснована на поєднанні інтенсивної і
глибокої фундаментальної підготовки в галузі прикладної математики та комп’ютерних наук на молодших курсах зі спеціалізованою практичною
підготовкою в області технології програмування і розробки програмного
забезпечення на старших курсах, що проводиться на базових підприємствах кафедри,
провідних українських та міжнародних IT
компаніях. Ефективно працює
філія кафедри в компанії Cloud Works, готується до відкриття філія в компанії
Nix Solution.
Особливістю реалізованої концепції є використання
сучасних принципів і методів навчання, орієнтованих на практичний результат і
реалізованих в переході від контентної до проектної моделі навчання на основі
використання проектного підходу, принципів дуальної освіти і змішаного
очно-дистанційного навчання. Такий підхід вимагає використання знань з різних
дисциплін (на першому курсі це математика, фізика, програмування) для вирішення
деякої реальної проблеми і досягнення конкретного практичного результату.
Проекти виконуються в режимі командної роботи, при цьому студенти набувають так
званих «гнучких навичок» (soft skills) – вміння працювати в команді, розподіляти
ролі, здійснювати ефективне міжособистісне спілкування, формувати цілі і
контролювати їх досягнення. Особлива увага приділяється постановці і
формалізації завдання, складанню плану робіт, презентації результатів. Кожен
проект супроводжується командою викладачів, що включає постановника завдання,
керівника, консультантів з окремих розділів, тренерів. Всі викладачі, включені в
процес проектного навчання, пройшли спеціальну підготовку за допомогою
професійних тренерів з IT компаній.
Досвід першого року показав, що студенти кафедри
з великим ентузіазмом включилися в незвичайну для них роботу, проявивши при
цьому високий рівень мотивації, зацікавленості та дисциплінованості. Захисти
проходили в присутності великої кількості глядачів і викликали великий інтерес.
У розвитку проектного навчання на кафедрі проявили зацікавленість відомі IT
компанії Харкова. Компанія Cloud Works обладнала на своїй території кілька
навчальних приміщень для забезпечення дуальної освіти, виділила кваліфікованих
фахівців-практиків для практичного навчання та керівництва проектами.
Компанія Nix Solution створила на
території кафедри сучасний центр проектного навчання, що містить
відремонтовані аудиторії з сучасним мультимедійним
обладнанням, кімнати для проектної роботи і консультацій (на знімку). В
даний час ще ряд компаній висловили бажання виділити своїх фахівців для
керівництва проектами на старших курсах. Немає сумніву, що накопичений досвід
буде сприяти впровадженню нових педагогічних технологій в НТУ «ХПІ».