О газете | Архив номеров | Архив статей | Поиск      

«Україна і світ: гуманітарно-технічна еліта і соціальний прогрес»


[Підготувала М. Абрамчук]
#15 -16 от 15.09.2012

Небайдужість – найголовніше, що відчуваєш, слухаючи ці доповіді. Підготовлені не для «галочки», не лише за порадою викладача, а як результат замислення, навіть хвилювання про долю своєї країни, свого покоління, свого майбутнього. Саме такою була більшість виступів учасників конференції студентів і аспірантів «Україна і світ: гуманітарно-технічна еліта і соціальний прогрес», яка відбулася в НТУ «ХПІ». Вона, як і 10 попередніх, що проводились в нашому університеті, була присвячена аналізу актуальних проблем суспільного розвитку, пошуку адекватних шляхів вирішення проблем в різних сферах життя.

В умовах світової кризи, яка значною мірою торкнулась і України, перед вищою і, насамперед, інженерною освітою, постають нові завдання, пов’язані, перш за все, з підготовкою фахівців, здатних подолати негативні наслідки кризових явищ. Світова криза в нашій державі ускладнюється ще й внаслідок тих проблем, які існують у суспільно-політичній, соціально-економічній і духовній сферах. Наш університет має великий досвід підготовки висококваліфікованих фахівців для виробництва, науки, освіти і культури, а студенти і аспіранти широко залучаються до наукових досліджень, і тому саме Політех разом з Міністерством освіти і науки, молоді та спорту та Науково-просвітницьким центром формування духовної культури у суспільстві став організатором цього заходу.

Щороку розширюється географія конференції, зростає кількість її учасників. Свої доповіді представили студенти та аспіранти з 15 країн світу: 409 учасників з України, 93 – з інших країн. Це представники Росії, Бєларусі, Малі, КНР, Азербайджану, Танзанії, Туркменістану, Кот-д-Івуару, Іраку, Ірану, Гвінеї, Лівану, Марокко, Анголи.

Ректор НТУ «ХПІ» професор Л. Л. Товажнянський привітав учасників конференції та побажав їм плідної роботи.

Далі слово було надане студентам. О. Курявська (НТУ «ХПІ») досліджувала психологічне благополуччя сучасної молоді. Змістовну доповідь про педагогічні можливості дидактичних ігор у формуванні системи екологічних знань у дошкільнят, які живуть в умовах радіаційного забруднення, представив С. Спірін (МДУ ім. А. О. Кулєшова, Бєларусь). На пленарному засіданні прозвучало ще багато цікавих доповідей, після чого конференція продовжила роботу у 12 секціях.

Наприклад, на засіданні секції «Філософська думка України та світова філософія» жваве обговорення викликали доповіді, присвячені впливу віртуальної реальності на особистість. «Искушение виртуальной свободой, испытание виртуальными возможностями, которое предстоит пройти в будущем каждому человеку, возможно, столь же тяжело, как искушение деньгами и властью. С появлением Виртуальной Реальности появилась вторая, альтернативная действительность, не знающая скуки нашей мирной повседневности, в которую человек часто выливает свою злобу, проявляет свое темное начало», – зазначає Т. Кібіткін (НТУ «ХПІ»).

Своїм баченням актуальних проблем історії України студенти і молоді науковці змогли поділитися на засіданнях другої секції. Тут прозвучали доповіді, присвячені значним історичним постатям, які зробили вагомий вклад у розбудову нашої держави: Ярослав Мудрий, Володимир Великий, Петро Могила та інші. Усіх зацікавила проблема «чистки» серед студентів в Радянській Україні в 20-х роках: «В усіх вищих навчальних закладах України розпочалася перманентна робота з виявлення та виключення «неблагонадійних» студентів. Першим кроком стала перереєстрація студентів, під час якої було зібрано інформацію щодо особового складу студентів, їхнього освітнього цензу і професійного стажу, успішності в заняттях, походження та ставлення до радянської влади. […] Безпідставні звинувачення і виключення з вищої школи були своєрідним знаряддям для підтримки серед студентства стану страху і непевності. Вони були надійним способом подолання відкритого опору студентів і плекання «єдиного вірного світогляду» без будь-яких проявів ініціативи у майбутніх будівничих «нового суспільства» (з доповіді А. А. Вязьміна, ХНУРЕ).

Найчисельнішою була секція «Педагогіка та психологія: вчора, сьогодні, завтра» – тут представлено 76 доповідей, цікавих, актуальних. «У формуванні інтересу велику роль відіграє створення проблемної ситуації, зіткнення студентів із труднощами, які вони не можуть вирішити за допомогою наявних у них знань; вони переконуються в необхідності отримання нових знань або застосування придбаних знань у новій ситуації. Тому застосування інтерактивних методів навчання, таких, як дискусія, рольова гра, ділова гра створюють проблему і спонукають студентів до творчості, сприяють підвищенню інтересу не тільки до вивчення предмету, але й до спілкування взагалі», – доповідають результати досліджень О. Сладнєва та І. Сталь (Національна металургійна академія України).

Багато доповідей конференції були присвячені соціальним, економічним, політичним проблемам та пошуку шляхів подальшого розвитку України. Ці доповіді розглядалися на трьох секціях. Важливим є те, що молодь бере участь у конференції, обговорює актуальні питання, тобто є політично і соціально активною. Студенти не стоять осторонь проблем розшарування суспільства, насильства в сім’ї, розвитку громадянського суспільства. Особливо гострою постає в доповідях проблема наркоманії серед молоді. «Современная украинская молодежь до достижения возраста 15–16 лет уже имеет некоторый опыт употребления наркотических веществ. Как отмечают многие исследователи, одним из факторов, влияющих на ситуацию, является доступность наркотиков» (О. Безус, НТУ «ХПІ»); «За последние пять лет в Украине наблюдается тенденция увеличения числа наркопотребителей. Специальные исследования подтверждают, что в Украине проживают более полумиллиона потребителей инъекционных наркотиков. […] Подобную статистику можно рассматривать как угрозу национальной безопасности» (І. Бочарніков, НТУ «ХПІ»).

Цікавими були доповіді секції «Міжнародна освіта в Україні: проблеми та перспективи». Студенти з інших країн мали змогу познайомити гостей та учасників конференції з проблемами, з якими стикається іноземець під час навчання; розповісти про свою Батьківщину, її культуру, обряди і традиції, зробити порівняльну характеристику двох країн. Студентка з Малі Ліді Дембеле (НТУ «ХПІ») (на знімку справа) зробила доповідь «Західна Африка: проблеми гендерної рівності в освіті»: «Неутешительные статистические данные обучения девочек в Западной Африке: в начальной школе в Нигере обучаются лишь 30 % девочек и 40 % мальчиков. В Гвинее-Бисау более 60 % девочек и 100 % мальчиков поступают в начальную школу. В более отдаленных сельских районах Мали только 29 % девочек обучаются в начальной школе».

Схвальні відгуки отримала доповідь Думбая Тієрно Ламін з Гвінеї (Харківський державний університет харчування і торгівлі), присвячена розгляду проблем адаптації іноземних студентів в Україні: «Чаще всего от новых студентов можно слышать жалобы на чувство усталости. Кроме физиологических факторов, оказывают воздействие и социальные факторы, чужая социальная среда. К факторам, ухудшающим адаптацию, относится недостаток информации. Именно из-за него могут включаться эмоции и начинаться стрессовые состояния. Облегчает адаптацию окружение: колектив подготовительного факультета, группа, новые друзья в общежитии».

Звучало ще багато цікавих доповідей, присвячених мовному питанню, історії науки і техніки. Відзначимо, що серед більш як 480 праць, представлених студентами й аспірантами, є не тільки реферативні роботи, а й дійсно наукові, що містять результати серйозних досліджень, вдумливого аналізу складних проблем.

Оргкомітет конференції висловлює щиру вдячність учасникам за активну участь у її роботі. Небайдужість і прагнення знайти шляхи подолання кризи обов’язково допоможуть їм, майбутнім представникам еліти нашої держави, забезпечити її сталий розвиток.

 

Разработка, поддержка и наполнение: лаборатория информационно-поисковых систем НТУ "ХПИ" © 2004 — 2021


Яндекс.Метрика

Дніпропетровський національний університет імені Олеся Гончара Національний університет цивільного захисту України Народная украинская академия Харківський національний автомобільно-дорожній університет Національний фармацевтичний університет Національний гірничий університет