Південно-російське товариство технологів

[Матеріали представив завідувач кафедри історії науки і техніки, професор Л.М. Бєсов]
#26 от 15.11.2005

Південно-російське товариство технологів було засноване у вересні 1895 р. Почесним членом і головою правління товариства був обраний директор ХТІ В.Л. Кирпичов. Головним у діяльності товариства стала популяризація і розповсюдження наукових і технічних знань. Провідна роль в організації його роботи належала професорам технологічного інституту В.О. Геміліану, О.В. Гречанінову, К.О. Зворикіну, Є.Л. Зубашеву, О.І. Предтєченському, О.П. Лідову, адьюнкт-професору Г.О. Латишеву. З початку його заснування тільки протягом одного року число його дійсних збільшилося від 78 до 198 дійсних і одного почесного члена. З загальної кількості його складу ХТІ закінчили 179 осіб, 11 – Санкт-Петербурзький, 8 – Ризьке політехнічне училище. Наприкінці січня 1897 р. в товаристві нараховувалось вже 190 осіб, на кінець березня – 200, травня – 245 осіб.

Члени технічного товариства, як і члени інших наукових об’єднань Харкова, були активними учасниками Всеросійських і міжнародних з’їздів, організаторами виставок. Вчені вузів запрошувалися до участі в обговоренні програм, вироблених організаторами з’їздив. На з’їздах вчені повідомляли про свої досягнення у тій чи іншій галузі, брали участь в дискусіях. Тут вони поповнювали знання, які використовували в навчальному процесі, доповідали про результати відвідування членами товариств підприємств.

Так, наприклад, у 1896 р. професор технологічного інституту А.І. Предтєченський відвідав Всеросійську виставку в Нижньому Новгороді, де ознайомився з паровими котлами і підйомними машинами. Після повернення з виставки професор зробив доповідь на засіданні товариства і розповів про особливості використання машин у промисловості, їх конструктивні та експлуатаційні характеристики, про труднощі з використанням нафтового опалення, яке тільки почало впроваджуватися для опалення котлів, арматури котельних. Зацікавленість у членів товариства викликала географія фірм, що брали участь у виставках, характеристика виробів, що були представлені на виставці. Дуже детально А.І. Предтєченський розповів членам товариства про те, яку велику увагу на виставці у Нижньому Новгороді приділено питанням забезпечення умов і техніки безпеки.

Активна участь членів товариства позначена конкретними пропозиціями щодо покращення організації освіти і організації наукових досліджень у вищих навчальних закладах. У 1896 р. учасником Нижегородського торгово-промислового з’їзду був професор В.Л. Кирпичов. Його виступ був присвячений визначенню шляхів розвитку в Росії професійної освіти. Зокрема, він висловив думку щодо значення математики для спеціаліста. Ректор ХТІ доводив, що якщо в системі вищої технічної освіти вища математика використовується у вузькоприкладному змісті, то у професійній освіті її обсяг має бути набагато більше. Справа в тому, що частина ораторів виступала на з’їзді за введення вузькоспеціальної освіти, але переважна більшість його учасників підтримала положення виступу В.Л. Кирпичова щодо користі для професійної освіти загального, широкого обсягу знань.

Наприкінці ХІХ – на початку ХХ ст. найбільшу увагу членів товариства технологів викликали питання наукової організації праці у промисловості, використання результатів експериментальних досліджень матеріалів, застосування електрики та інших видів енергії, електрозварювання, розвитку рухомого складу залізниць, конструювання парових двигунів і двигунів внутрішнього згоряння, технологій виробництва, в тому числі і хімічних, пропаганди знань. Товариство підтримувало експериментальну і дослідну роботу вчених, інженерів, винахідників, що сприяло прогресу галузей, публікувало їх виступи у віснику товариства.

Тільки у 1909 р. під редакцією адьюнкт-професора технологічного інституту Г.Ф. Проскури на сторінках “Известий Южного русского общества технологов” було опубліковано дві статті, в яких зроблено аналіз розвитку авіації в зарубіжних країнах. Вчений обґрунтовано довів, що аероплани мають велике майбутнє у використанні їх у військових і в громадянських цілях, а також він показав, що вони сприяють розвитку інших галузей техніки подібно до того, як це спостерігалося з автомобілем.

Південно-російське відділення технологів намагалося впливати на поширення вищої освіти і культури, щоб охопити нею більшу частину молоді, на підготовку кадрів для відповідних сфер суспільства. Воно активізувало серед наукової громадськості питання відкриття у Харкові вищих політехнічних курсів для жінок. На екстреному засіданні загальних зборів його членів 1 жовтня 1916 р. голова правління І.Є. Трєскін у доповіді торкнувся питання і обґрунтував необхідність для Харкова у створенні таких курсів і навчання жінок. Він запропонував створити структуру навчального закладу, яка б дозволяла здійснювати прийом слухачок на два відділення – механічне та інженерно-будівельне. Кожне з них, в свою чергу, повинно було мати два відділи: механічне – машинобудівне і технологічне; інженерно-будівельне – залізничний відділ і відділ земського та міського будівництва. Збори товариства прийняли рішення клопотати перед міністерством народної освіти про дозвіл відкрити у Харкові такий навчальний заклад.

Вже 9 жовтня правлінням товариства було подано на затвердження міністру народної освіти проект статуту курсів, навчальні плани та інші необхідні документи. 4 листопада було дозволено розпочати прийом слухачок і читання лекцій за умови, що здійснення жіночої інженерної освіти може реалізуватись приватною ініціативою. У місцевій пресі були опубліковані правила прийому до Харківського жіночого політехнічного інституту. Почали поступати пожертвування на користь навчального закладу, були проведені вибори адміністрації. Директором було обрано професора І.П. Осипова, деканом – професора Гербурт-Гейбовича, представником правління товариства – С.Г. Савіна. Одночасно організовано тимчасову попечительську раду, до складу якої увійшли члени правління товариства, директор і помічник курсів. Затверджені кошторис доходів і витрат, норми винагород посадовим особам і викладачам.

На перший семестр 1916–1917 навчального року передбачалося прийняти 500 слухачок на механічне та інженерно-будівельне відділення. Плата за навчання становила 100 карбованців на місяць. 14 листопада 275 слухачок почали заняття у Харківському жіночому політехнічному інституті. На першому семестрі (станом на 1 березня 1917 р.) навчалося вже 465 слухачок. Для додаткових занять з алгебри та елементарної математики слухачки були розподілені на 8 груп. Кожна група мала самостійного викладача і займалася по 8 годин на тиждень. Для практичних занять з нарисної геометрії (4 години на тиждень) слухачки розподілені на 9 груп; з аналітичної геометрії (4 години на тиждень) – на 5 груп і з креслення – на 11 груп (2 години на тиждень). Крім того, з аналітичної й нарисної геометрій призначено по 2 години семінарів. У 1920 р. Жіночий політехнічний інститут увійшов до структури ХТІ.

В перше десятиліття Радянської України, коли почала відновлюватись перервана першою світовою і громадянською війнами робота наукових об’єднань, в Україні була відновлена діяльність наукових товариств. Почала розгортати роботу Всеукраїнська асоціація інженерів. Вона, по суті, продовжувала традиції Харківського російського технічного товариства і Південно-російського товариства технологів. Постановою НКВС України 26 грудня 1929 р., як самостійна організація, була ліквідована.

Дніпропетровський національний університет імені Олеся Гончара Національний університет цивільного захисту України Народная украинская академия Харківський національний автомобільно-дорожній університет Національний фармацевтичний університет Національний гірничий університет