Новий навчальний рік – нові завдання і цілі
З доповіді ректора Л.Л. Товажнянського на зборах професорів і викладачів 31 серпня 2005 року
Сьогодні наш університет поряд з іншими вузами України веде цілеспрямовану роботу, виконуючи стратегічні завдання розвитку освітньої галузі, визначені Указом Президента України про невідкладні заходи щодо забезпечення функціонування та розвитку освіти та програмою Кабінету Міністрів України „Назустріч людям”. Ми постійно вдосконалюємо систему навчально-виховного процесу, прагнемо підвищувати якість підготовки випускників, чому сприяють ті умови, які нам створюють Президент і Кабінет Міністрів, приділяючи велику увагу освітянській галузі.
Навчально-виховний процес минулого року проводився в умовах наближення України до вступу в Болонський процес. Протягом двох років наш університет виконав велику роботу, високо оцінену експертами ЮНЕСКО, Страсбурзькою спілкою університетів Європи.
Успішними були результати моніторингу, проведеного в нашому університеті експертами Страсбурзького семінару. Нові вимоги ставить перед нами підписання 15 травня угоди про приєднання України до Болонського процесу. Це, по-перше, підвищення якості освіти, новий рівень спілкування з міжнародними університетами, створення системи, що забезпечує високу якість освіти. Це переведення всіх наших 87-ми спеціальностей на кредитно-модульну систему в 2006 році. Велике завдання постало перед вузівською наукою, бо важливою вимогою Болонського процесу є поєднання освіти і науки.
Протягом останніх двох років НТУ „ХПІ” брав участь у так званому експерименті. Десять наших спеціальностей повністю перейшли на організацію навчального процесу згідно з тією документацією, якої вимагає Болонський процес. Для того, щоб провести цей експеримент, у нас були розроблені інформаційний пакет, кредитно-залікова книжка, академічна довідка оцінювання знань, додаток до диплому, освітньо-кваліфікаційні рівні, навчальний план і т. ін. Причому ми розробили навчальні плани вже з новими вимогами. Зменшено загальне навантаження на студентів та викладачів, і сьогодні тижневе навантаження – 36 годин – розподіляється таким чином: 15 годин на аудиторне заняття і 21 година на самостійну. Згідно з вимогами Болонського процесу (3-ступенева освіта – бакалавр, магістр, доктор філософії або кандидат наук) нам належить перебудувати нові навчальні плани з тим, щоб частину фахових дисциплін перевести на рівень бакалавра, а частина теоретичної освіти – на рівень спеціаліста і магістра. Я хотів би сказати, що цей експеримент повністю вдався, і ми звітували про це Міністерству освіти і впевнилися в тому, що такий захід вирішує велику кількість проблем реформування освіти.
Підвищення якості навчання позитивно впливає на результати підготовки спеціалістів, яких ми випустили в 2005 році 2095. З них 274 (більш як 10%) захистили дипломи з відзнакою. Бакалаврів цього року було випущено 3345, з них 575 – з відзнакою. 186 випускників отримали цього року дипломи магістрів, з них 144 отримали дипломи з відзнакою.Одна з головних вимог Болонського процесу – створення системи, яка гарантує належну якість навчання. Ми проводимо ректорські контрольні роботи, заходи з перевірки відвідування занять, якості навчання з окремих дисциплін. В останньому семестрі ми визначали якість вивчення фізики, фізичної хімії, опору матеріалів, теоретичних основ електротехніки. Результати виявилися задовільними: фізична хімія – 75 %, опір матеріалів – 69 %, теоретичні основи електротехніки – 64 %, фізика – 43 %. Кращі показники були в групах ТМ, МШ, ЕМБ, АП, ЕМ факультетів. Нижчі показники мали факультети органічних речовин, комп’ютерних та інформаційних технологій і механіко-технологічний. Немало уваги ми приділяємо максимально доцільному використанню модульного тижня. З тієї заборгованості, яку мають студенти на початок цього тижня, близько 60-65 % їх ліквідує. Це позитивно впливає на рівень загальної успішності, яка в цілому по університету складає: за бюджетною формою в зимову сесію – 90 %, літню – 91 %. За контрактною формою: зимова сесія – 72 %, літня – 76 %. Найкращі показники на факультетах інформатики і управління, фізико-технічному, автоматики і приладобудування, органічних речовин, інтегрованих технологій, економічному, бізнесу та фінансів і т. д. А якість освіти на бюджеті: зимова сесія – 58 %, літня – 62 %. У студентів, що вчаться за контрактною формою, теж є деякі позитивні результати, але вони далекі від того, що нам хотілося б. Це 25 % в зимову і 26 % в літню сесію. Кращі факультети приблизно ті ж самі.
Я глибоко вдячний викладачам, завідувачам кафедр і деканам, що до магістратури спрямовують найбільш обдарованих студентів. А це, між іншим, поряд з аспірантурою, є джерелом поповнення нашого професорсько-викладацького складу.
Ми можемо пишатися тим, що створивши своєчасно управління практичної і контрактної підготовки, змогли не припиняти практики студентів, незважаючи на всі економічні негаразди підприємств. Більш того, ми проводимо дипломну практику в більшості випадків на місці майбутньої праці випускників. І практика, і підготовка дипломних проектів на високому якісному рівні, і розподіл спеціалістів ми об’єднали в єдину проблему, яка не може розглядатися відокремлено. Сьогодні такі могутні підприємства як ХТЗ, велозавод, турбоатом, завод Малишева, КБ „Морозова”, „Хартрон”, Зміївська ГРЕС, Електроважмаш, Южкабель і заводи інших регіонів є нашими постійними базами. У найближчий час вийде закон про зміни в оподаткуванні, за яким підприємства, витрачають на проведення практики студентів свої кошти, будуть мати змогу виділяти їх з валових витрат, а не за рахунок прибутку. Це дасть нам можливість розширити базу практики.
Є в нас непогані результати і в справі працевлаштування випускників, система презентації наших випускників, яка проходить у нас в квітні, працює плідно. Студенти вже звикли, що до університету прибуває до 400 представників заводів і фірм, і ми на 4-го курсі десь на 75% вирішуємо питання розподілу. Центр кар’єри влаштовує ярмарки робочих місць, учасниками яких щоразу буває близько 500 студентів і представників підприємств. Центр підтримує свій сайт в інтернеті, збирає інформацію з анкетування і студентів, і представників підприємств проводить семінари. В середньому 150 студентів щорічно отримують тут консультацію щодо своєї кар’єри.
Ми акредитували цього року 20 спеціальностей. З них на магістра 15, на освітній рівень спеціаліст – 4, на бакалавра – 1. 64 спеціальності акредитовані на ІV рівень, на ІІІ рівень – 18 і на ІІ рівень – 1. Ліцензовано 88 спеціальностей. Варто підкреслити, що надзвичайним є те, що ми проводили і акредитацію, і ліцензування одночасно. І успіх був забезпечений тільки завдяки золотому фонду викладачів і керівництва, який зміг це зробити.Система двоступеневої підготовки бакалавр – магістр вже сьогодні вимагає надання першого робочого місця бакалаврам. Прийде час, коли ми частину бакалаврів будемо розподіляти на роботу. Вже сьогодні кожна кафедра має це врахувати і розробляти договори з крупними підприємствами.
Результати Всеукраїнських студентських олімпіад – це теж показник якості нашої освіти. Останнім часом ми щороку отримуємо 18-20 перших, других і третіх місць. Але я звертаю вашу увагу, що і наш навчальний заклад проводить такі олімпіади – з безпеки життєдіяльності, охорони праці і навколишнього середовища, електротехніки, інформатики і систем програмування. На жаль, меншу кількість перших місць посідають наші студенти, хоча призерами стають мінімум два у кожному конкурсі.
У дуже складних умовах проходив цього року прийом до університету. Щоб викорінити у вищих навчальних закладах корупцію і хабарництво, Міністерство освіти провело експеримент з тестування, у якому ми дали згоду брати участь. Для цього змінили правила прийому – скасували співбесіди, вступні іспити і конкурсне зарахування проводили за балами. При цьому був забезпечений конкурс 2,7 чоловіка на одне місце. Ми провели 12 тис. тестів. Для цього була розроблена математична модель, закуплена швидкісна техніка і кожен абітурієнт був забезпечений тестом.Важливим важелем впливу на підвищення якості навчання є конкурси на кращу бакалаврську, магістерську та звичайну дипломну роботи. Знання і вміння, навички, що отримують випускники, їх працевлаштування та кар’єрне зростання стають основними критеріями при акредитації вузів, оцінюванні їх діяльності. І в цьому році наш інститут пройшов ці випробування. І треба сказати, що наші викладачі, завідувачі кафедр, декани, наша навчальна частина, проректори – всі працювали плідно. Шана вам всім і велика подяка!
Університет плідно працює над створенням стандартів освіти – нормоконтролю всіх видів наших навчальних форм. Таким чином, ми всією цією роботою забезпечуємо високу якість нашої освіти. І ви знаєте, що у журналах, де пишуть про ті навчальні заклади, з яких фірми залучують кадри, в тому числі і закордонні, є і ім’я Національного технічного університету “ХПІ”.
Вагомі результати дає виконання програми „Підручник. В університеті видано за минулий рік 11 підручників, 23 монографії, 47 навчальних посібників.Велика робота в університеті проводиться за заочною і дистанційною формою навчання. По-перше, ми створили такий факультет і в ньому сьогодні є дистанційно-освітній центр. У довузівській системі навчалося в цьому році рекордна кількість слухачів – 2800 чоловік. На заочне навчання ми приймаємо щороку понад 230 студентів. Найбільший інтерес виявляють студенти до таких спеціальностей, як менеджмент організацій, облік і аудит, рухомий склад і спеціальна техніка, екологія, охорона навколишнього середовища, комп’ютерна техніка, маркетинг і т. д.
Ми виконали всі свої завдання і зарахували 2084 чоловіка на денне і на заочне навчання. До нас приїхали абітурієнти з усіх областей України. Хоч і маємо сьогодні деякі проблеми з нашими гуртожитками, але дуже приємно, що наш університет так приваблює молодь з усієї країни.
Окремо слід зупинитися, без якої не може бути якісним процес викладання і підготовки фахівців. Велика увага приділяється підвищенню кваліфікації, дистанційній освіті, звітам викладачів перед методичною радою перед їх обранням за конкурсом. Серед напрямків діяльності методичної ради і вдосконалення навчальних планів, і перейменування кафедр і факультетів, і створення навчально-методичних об’єднань спеціальностей, і всі питання, пов’язані з рейтинговою системою, з зменшенням навантаження і т. ін.
Слід відзначити позитивні зміни у діяльності гуманітарних кафедр – підвищується успішність, викладачі створюють нові дисципліни – з європейської історії, про вищу освіту і Болонський процес, правове регулювання управлінської діяльності, міжнародний комерційний арбітраж, беруть участь у міжнародних грантах ТЕМПУС – це дуже важливо, приділяють значну увагу позааудиторній роботі зі студентами. Проведено 14 студентських конференцій, Всеукраїнська предметна олімпіада, 27 студентів взяли участь у другому турі олімпіади, 16 студентів отримали почесні дипломи і грамоти. Велике виховне значення мала конференція, присвячена 60-річчю перемоги у Великій Вітчизняній війні.
Особлива роль у житті університету належить науково-технічній бібліотеці, про збагачення фонду якої ми постійно дбаємо. За минулий рік придбано близько 4000 нових примірників наукової літератури, з них понад 500 – українською мовою. Навчальної літератури придбано 12000 примірників, з них половина – державною мовою. До речі, наше видавництво НТУ „ХПІ” більш 40 % книг видає державною мовою. Тоді як на Колегії Міністерства освіти відзначалося, в цілому по Україні лише 5-6 % видань здійснюється українською мовою. Незважаючи на фінансові труднощі, ми продовжуємо будівництво нової бібліотеки, вирішуються проблеми перебудови нашого головного корпусу під бібліотеку, де будуть читальні зали викладачам, студентам, аспірантам і т. ін.
Також багато уваги ми приділяємо розвитку спортивних досягнень наших студентів. Те, що сьогодні до складу делегації, яка очолила збірну команду України на Всесвітніх студентських іграх увійшли ректор Національного технічного університету „ХПІ” і завідувач кафедри фізичного виховання – це результат того, що ми посіли у Всеукраїнській олімпіаді перше місце серед вузів, які мають чисельність студентів більше 10-ти тисяч.
Пожвавилася робота, сьогодні тут працюють14 творчих колективів, у яких зайняті 300 студентів. Відновлюється традиція проведення вечорів студентів разом з викладачами. Тут проходять випускні вечори, вечори, що присвячені визначним датам. Найактивніше цю роботу проводять факультети АП, КІТ, бізнесу і фінансів, економічний, інтегрованих технологій, інформатики.
Наукова діяльність залишається одним з найпріоритетніших напрямків в університеті, ми цілком згодні з вимогою Болонського процесу про невіддільність вузівської науки від навчального процесу. За свідченням Міністра 50 % вищих навчальних закладів України не проводять науково-дослідних робіт. Це дуже тривожний сигнал. Коли ми розпочали роботу у новому складі керівництва університету, найперше завдання, яке ми ставили – поновити нашу наукову роботу з бюджету і особливо за господарськими договорами з промисловими підприємствами. Можемо вже відзначити, що науковцям університету це вдається. Основою для такого пожвавлення були наші фундаментальні наукові школи, їх у нас близько 40, закладених ще нашими попередниками 120 років тому. І в цьому році, відзначаючи 120-річчя нашого університету, ми прагнемо в галузі науки більш високих здобутків.
Активної підтримки потребує всебічний розвиток студентського самоврядування, і саме викладачам соціально-гуманітарних і загальних кафедр слід включитися в цей процес. Нам належить залучити органи студентського самоврядування до аналізу навчально-виховного процесу, якості освіти, організації відпочинку, створення комфортних умов для навчання і проживання наших студентів і вирішення багатьох інших проблем.Є, на жаль кафедри, де не надають належного значення цій роботі, я маю на увазі такі, як „Технічна кріофізика”, „Фізичне матеріалознавство”, „Радіоелектроніка”, „Інтелектуальна власність”. Крім останньої, це технічні кафедри і тому вони повинні виконувати цю роботу. Я гадаю, що наш професорсько-викладацький склад чекає від науки допомоги у підвищенні якісного рівня професорсько-викладацького складу. На жаль, сьогодні середній вік наших викладачів становить 50 років. Минулого року він дорівнював 49, у позаминулому – 48. Це свідчить про те, що ми з вами недостатньо залучаємо молодь до викладацької і виховної роботи. А резерви ж у нас є. Щороку ми випускаємо близько 90 аспірантів, а поповнюють викладацький склад максимум 50 % від цієї кількості. На деяких кафедрах середній вік викладачів складає 68-65 років. Чи є у цих кафедр майбутнє?
Зараз у нас виконується 100 бюджетних робіт і близько 300 господарських. Наше завдання – щороку мати обсяг господарських робіт у 5,5 млн. грн., і ми вже наближаємося до цієї цифри. Найбільший внесок у цей обсяг роблять науковці ЕМ та ТМ факультетів, Ми маємо сьогодні 24 міжнародних гранти, з них приблизно половина спрямована на виконання науково-дослідних робіт. Про серйозні здобутки в науці свідчить той факт що за 6 років вчені університету отримали 7 державних премій, минулого року захистили 14 докторських та 40 кандидатських дисертацій. Наука НТУ „ХПІ” була представлена на 16 виставках-ярмарках, де експонувалося 280 наших розробок і експонатів.Ми практикуємо преміювання тих, хто захищає докторські дисертації, вони отримують винагороду на суму 3000 грн. 15 наших вчених і викладачів мають захистити в цьому навчальному році докторські дисертації, 85 – кандидатські. Для цього в нас є більш 13-ти спеціалізованих рад, які вирішують всі ці питання.
Не менш важливою є для вищої школи „студентська” наука. ХПІ – перший навчальний заклад, який ще в часи Радянського Союзу 200 годин наукової роботи включав до навчальних планів. Ця традиція збереглась, але ми маємо її зміцнювати. Ті цифри – 60 чи 100 студентів, які приймають участь у конференціях, видають свої статті – це дуже мало, адже сьогодні на стаціонарі вчиться більш 18 тисяч студентів.
Стабільно розвивається міжнародна діяльність університету. Сьогодні 90 навчальних закладів мають з нами зв’язки за 64 прямими договорами. Виконується 24 міжнародних гранти на 3 млн. доларів США. З метою стажування і навчання у нас побував у минулому навчальному році 161 іноземець, і 533 наших студентів були за кордоном. Ми успішно витримали моніторинг Зальцбурзького семінару і найближчим часом сподіваємося отримати позитивний висновок експертів. Сьогодні у нас навчається 846 іноземців, з них 134 – на підготовчому факультеті і 684 – на основних. Підготовка іноземних громадян приносить університету близько 3 млн. грн. щороку.
Одну з провідних позицій у країні займає наш університет у справі розвитку комп’ютерних технологій. Ми постійно покращуємо стан технічного підґрунтя інформаційних технологій. Цього ро ми придбали близько 1,5 кілометра кабелю і це нам дозволило перейти з 100-мегабайтної системи на гігабайтну систему, що значно підвищило рівень технічних можливостей інформаційно-обчислювального підрозділу.
На початку нового навчального року особливо важливими постають проблеми зміцнення нашої матеріально-технічної бази. Слід нагадати, що сьогодні університет володіє 64 гектарами землі, на яких розміщені 211 будівель загальною площею 3012 м2. Лише їх покрівлі складають 85 тис. м2. На будівництво бібліотеки витрачено вже 4,5 млн. грн. головним чином це спонсорські кошти. Також багато грошей ми витратили на ремонт в деканатах – 64 тис. грн. На покрівлі – 400 тис. грн., ремонт кафедр – 150 тис. грн., аудиторій – 300 тис. грн., гуртожитків – 650 тис. грн. Капітально відремонтували в цьому році Палац студентів і їдальню. Перевели і відкрили військову кафедру для підготовки офіцерів запасу в Танковому інституті. Її колишнє приміщення на вул. Весніна стало навчальним корпусом У-4 площею 6000 м2, з 44 аудиторіями. Кілька років тому ми ввели в експлуатацію корпус на вул. Гамарника, де знаходиться 20 аудиторій. Таким чином наша аудиторна база збільшилась. Аудиторій в університеті зараз 154, кафедральних – 120.
На жаль, сьогодні середній вік наших викладачів становить 50 років. Минулого року він дорівнював 49, у позаминулому – 48. Це свідчить про те, що ми з вами недостатньо залучаємо молодь до викладацької і виховної роботи. А резерви ж у нас є. Щороку ми випускаємо близько 90 аспірантів, а поповнюють викладацький склад максимум 50 % від цієї кількості. На деяких кафедрах середній вік викладачів складає 68-65 років. Чи є у цих кафедр майбутнє?Хочу висловити подяку працівникам наших численних служб – обслуговуючого персоналу, диспетчерської, аварійної служб, всього 1800 чоловік, які забезпечують нас теплом, газом, світлом, водою. Вони плідно працюють, підтримуючи порядок і чистоту в наших аудиторіях.
Велика робота виконана з підготовки наших гуртожитків, які вже не вміщують всіх бажаючих, і ми вже вирішуємо це питання з допомогою інших навчальних закладів міста. Близько 100 місць ми отримали у Харківському машинобудівному, майже 180 – у патентно-комп’ютерному коледжах. Для цих приміщень вже придбано відповідний інвентар на суму до 150 тис. грн. Відремонтовані душові кімнати у 5, 3 і в 11 гуртожитках.
Ректор звернув увагу викладачів і професорів на вирішення проблем фінансування, підвищення заробітної платні, оздоровлення студентів і викладачів та ін.
У галузі дистанційної освіти наш університет – один з лідерів в Україні. Сьогодні більш як 1000 викладачів і підприємців навчаються в нашому центрі дистанційної освіти. Готуються електронні підручники, переводяться курси на електронне навчання. У найближчий час ми повинні більшу частину заочного навчання перевести на дистанційне.Серед завдань колективу на новий навчальний рік ректор відзначив збільшення обсягу госпдоговірної тематики до 6 млн. грн, державного фінансування тематики наукових шкіл, покращення якості роботи аспірантури, розпочати створення нового покоління навчальних планів зі зменшенням навчального навантаження на 20 %, як цього вимагає Болонський процес. Належить збільшити обсяг дистанційного навчання, продовжити роботу з відкриття нових спеціальностей, оновлювати професорсько-викладацький склад за рахунок залучення молодих викладачів, розширити форми підвищення кваліфікації викладачів, розробити програму з надання допомоги в навчанні студентам, що навчаються за контрактом. Ефективніше проводити роботу з отримання міжнародних грантів, залучення іноземних студентів на навчання. Потрібні негайні заходи щодо формування індивідуальних планів студентів, підвищення їх відповідальності, щоб кожен студент міг визначати для себе цілі і завдання у навчанні. Ширше залучити студентську молодь до управління університетом, як цього вимагає Болонський процес. Нам належить, підкреслив ректор, враховувати пропозиції органів студентського самоврядування при корегуванні стратегії розвитку кожної кафедри і кожного факультету, і в цілому університету.