ХІV Міжнародна методична школа-семінар «Сучасні педагогічні технології в освіті»

[О. Бохан, співробітник методичного відділу]
#1 от 27.01.2017

Розвиток вищої школи можливий лише за умови впровадження інновацій, перш за все, в освітніх технологіях.

Регулярними стали методичні конференції і семінари в НТУ «ХПІ», що вже багато років є лідером вищої технічної освіти України. До нашого навчального закладу приходять переймати досвід як викладачі з інших університетів, так і шкільні вчителі. Популярною в освітньому середовищі є традиційна Міжнародна школа-семінар «Сучасні педагогічні технології в освіті», започаткована в університеті в 1994 році.

1–3 лютого 2017 року Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут» проводить вже ХІV Міжнародну методичну школу-семінар «Сучасні педагогічні технології в освіті». Її мета – ознайомлення науково-педагогічних працівників із сучасними технологіями педагогічного процесу, а також обмін досвідом щодо нових підходів до виховання та розвитку особистості.

Характерною особливістю даної школи є те, що вона проводиться у формі педагогічних майстерень, майстер-класів, ділових ігор, тренінгів, дискусій, демонстрацій, презентацій, спрямованих на формування, розвиток та вдосконалення особистісних професійних компетентностей (організаторських, творчих, лідерських, комунікативних тощо), підвищення ефективності професійної діяльності у сфері освіти. Роботою майстерень керують провідні викладачі та спеціалісти НТУ «ХПІ».

У програмі заплановано:

МАЙСТЕР-КЛАСИ

- Лідерство у ХХІ столітті: принципи і методи формування харизматичного лідера. Парадоксальне лідерство – член-кор. НАПН, професор О. Г. Романовський.

Заняття проходять під девізом: «Лідер, що зробив себе сам, завжди ефективніший, ніж лідер від природи».

- Методика формування комунікативної компетенції майбутнього лідера-управлінця – професор Ю. І. Панфілов, доцент Л. М. Грень.

На майстер-класі можна ознайомитися з правилами програмування спілкування, з’ясувати роль емоційного інтелекту, подолати драми в спілкуванні, оволодіти техніками постановки всіх видів питань, регуляції емоційної напруги, відшліфувати техніку «малої розмови», ознайомитись з правилами спілкування зі студентами різних психологічних типів.

- Формування навичок конструктивної конфліктної взаємодії у навчально-виховному процесі ВНЗ – доцент Н. В. Підбуцька.

На майстер-класі буде розглянуто основи попередження педагогічних конфліктів.

Слухачі майстер-класу отримають навички використання методу картографії конфлікту; технік ефективного спілкування у конфлікті; правил конструктивної критики.

- Позитивне мислення лідера – професор А. І. Черкашин.

Учасники матимуть змогу пізнати ресурси особистісного нейро-лінгвістичного програмування.

- Сторітеллінг в педагогічній практиці: розвиток комунікаційного потенціалу – доцент Н. В. Середа.

Особливістю майстер-класу є розгляд методу Rorys–story cubes для розвитку уміння студента вільно викладати думки у заданому напрямі з точки зору риторики, а також психологічних закономірностей процесу самоподання особистості.

- Методика формування комунікативної компетенції майбутнього лідера-управлінця – професор Г. В. Попова, ст. викладач І. Є. Штученко.

Трансформаційна коучингова метафорична гра «Ікігай» (Призначення) направлена на усвідомлення майбутнім фахівцем факторів, що суттєво впливають на успішність його професійного просування, усвідомлення власної кар’єрної стратегії.

- Формування іміджу керівника-лідера – доцент Л. М. Грень, аспірант В. В. Бондаренко.

Девіз майстер-класу: «Нічого не може змінитися для тих, хто сам не змінюється».

- Педагогічна екосистема викладача електронного університету – професор В. М. Кухаренко.

Метою майстер-класу є аналіз модернізованих програм підвищення кваліфікації викладача з питань дистанційного навчання, визначення шляхів саморозвитку викладача університету.

- Методика навчання аудіюванню іноземних мов засобами мультимедійних технологій – професор А. А. Бадан.

Мета – втілення у практику досвіду кафедри ділової іноземної мови та перекладу з навчання аудіюванню. Викладачі кафедри та студенти покажуть методи навчання на різних ступенях: від елементарного до продвинутого.

- Лідерська поведінка викладача вищої школи як складова його психіко-педагогічної компетентності – ст. викладач О. М. Яценко.

Під час майстер-класу слухачі ознайомляться із заходами прояву ініціативності, емпатії, професійної творчості, емоційного лідерства, удосконалять комунікативні якості, рефлексійні здібності.

- Методика підвищення інтересу та мотивації студентів до навчання під час використання педагогічної технології «Ігри професійного розуму» – професор І. В. Хоменко.

Матеріали майстер-класу засновані на двадцятирічному досвіді організації навчального процесу на кафедрі передачі електричної енергії НТУ «ХПІ». Відмінною особливістю пропонованих методик є широке використання активних методів навчання, які передбачають колективну участь студентів у процесі навчання або тестування і проводяться у вигляді професійних ігор. Активні методи навчання реалізовані у вигляді спеціальних методичних матеріалів або комп’ютерних програм, деякі з них захищені авторськими правами. Пропоновані методики розроблені для фахівців у галузі електроенергетики, але можуть використовуватися і в інших галузях знань.

- Використання ігрових технологій при формуванні професійних компетенцій майбутніх менеджерів – ст. викладач А. М. Кулик.

Ігрові технології пов’язані з ігровою формою взаємодії педагога і учнів через реалізацію певного сюжету (ігри, казки, спектаклі, ділове спілкування). При цьому освітні завдання включаються у зміст гри. Використання ігрових технологій при формуванні професійних компетенцій майбутніх менеджерів є привабливим для студентів та ефективним для викладання інструментом.

Педагогічні майстерні

- Підготовка майбутніх лідерів в університетах Великої Британії, Фінляндії, Литви, Естонії, України (дослідження здійснене в межах проекту Програми ТЕМРUS «Освіта для лідерства, інтелігентності та розвитку таланту») – професор Т. В. Гура, доцент Ю. М. Чала.

Мета – ознайомлення з основними методами та формами підготовки студентського лідерства на прикладі технічних університетів України, університету Гринвіча (м. Лондон, Сполучене королівство), університету Тампере (м. Тампере, Фінляндія), Каунаського технологічного університету (м. Каунас, Литва), Естонської бізнес-школи (м. Таллінн, Естонія). Під час роботи майстерні організатори продемонструють методи та форми підготовки майбутніх лідерів.

- Культура педагогічного спілкування у філософії освіти – професор О. С. Пономарьов.

Особливу увагу буде приділено аналізу ролі і функціям педагогічного спілкування як найважливішому засобу впливу на учнів та студентів, реалізації висновків і рекомендацій філософії освіти. У процесі проведення майстер-класу використовуватиметься технологія діалогової лекції.

- Активізація навчального процесу – професор О. В. Горілий.

На педагогічній майстерні будуть представлені доповіді з теорії та практики використання цих методів 10 професорами та викладачами.

Буде продемонстровано кінофільм з ігрового колективного проектування, а також проведено заняття з учасниками роботи у секції з приводу розвитку задатків їх здібностей у режимі гри, яка викликає велике задоволення та не викликає втоми.

- Мультимедійні презентації як інноваційний засіб навчання – доцент Є. К. Шишкіна, доцент С. С. Телуха.

Мета майстер-класу – поділитись досвідом використання у навчальному процесі мультимедійних презентацій. Будуть висвітлені особливості підготовки мультимедійних презентацій лекцій та використання мультимедіа студентами під час підготовки до семінарських занять та наукових конференцій. Окремо буде розглянуто використання мультимедійних презентацій під час роботи з іноземними (англомовними) студентами.

- Комунікативно-інтенційна модель викладання лінгвістичних дисциплін як інноваційної технології біоадекватної освіти – доцент І. В. Полянська.

Під час презентації будуть викладені теоретичні засади, психолого-педагогічне обґрунтування, сутність, переваги та інноваційність комунікативно-інтенційної моделі (КІМ) викладання української мови за професійним спрямуванням; російської мови як іноземної, репрезентована Прагматична схема КІМ, проаналізовані її моделестворювальні принципи та параметри; концептуальні ідеї КІМ, а також надана методологія, системи реалізації та інструментарій втілення КІМ у процес викладання лінгвістичних дисциплін.

- Прогресивні освітні технології – поширення досвіду за проектом MASTIS – доцент О. Ю. Чередніченко.

Проект MASTIS – це проект створення сучасної магістерської програми в галузі інформаційних систем, який фінансується Єврокомісією за програмою Erasmus+. У рамках семінару будуть розглянуті прогресивні освітні технології та методики, які використовуються як європейськими, так і українськими провідними університетами, особливості застосування дистанційних форм навчання на прикладах університетів Риму та Каунасу. Під час заняття будуть продемонстровані основні етапи розробки освітньої програми за методикою, яка розроблена в межах проекту MASTIS та орієнтована на адаптацію результатів навчання до потреб ринку праці. Буде також приділено увагу альтернативним «неінформаційним» методикам організації навчального процесу.

- Комплексні методи підвищення якості вищої освіти в Україні – академік АЕНУ, професор Ю. І. Лернер, викладач С. К. Осипова.

У процесі роботи майстерні будуть продемонстровані на конкретних прикладах методи підвищення якості вищої освіти, які наближають процес навчання до реалій практичної діяльності підприємств.

- Технології ігрових занять у навчальній проектній діяльності – доцент В. І. Сєриков.

Багаторічна практика проведення занять в ігровій формі дозволяє узагальнити деякі вдалі варіанти проведення таких занять. У доповіді викладені загальні підходи до підготовки та проведення таких занять, варіанти критеріїв оцінки кінцевого продукту навчальної діяльності. Наведені приклади таких занять включають відеоматеріал і методичні вказівки щодо проведення занять з конкретних тем навчального процесу кафедри. Матеріали доповіді можуть бути використані при плануванні проведення занять подібного класу і в інших дисциплінах.

- Бібліотечна інноватика – директор наукової бібліотеки Л. П. Семененко.

Розглядатимуться інновації в бібліотеках вишів України, інструменти для запобігання академічного плагіату.

З метою ознайомлення з програмою роботи школи-семінару було розіслано близько 70 листів із пропозицією взяти участь у XIV Міжнародній школі-семінарі.

Учасникам за бажанням видається сертифікат.

Дніпропетровський національний університет імені Олеся Гончара Національний університет цивільного захисту України Народная украинская академия Харківський національний автомобільно-дорожній університет Національний фармацевтичний університет Національний гірничий університет