Передвиборна програма кандидата на посаду ректора НТУ «ХПІ», д. т. н, професора, завідувача кафедри Порошина Сергія Михайловича

#1-2 от 05.03.2015

Вибори ректора Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут»
відбудуться 2 квітня 2015 року. В цьому випуску газети  вміщені передвиборні програми кандидатів на посаду ректора. Програми кандидатів і їх біографічні дані опубліковані також на офіційному сайті університету www.kpi.kharkov.ua
 

Передвиборна програма кандидата на посаду ректора НТУ «ХПІ», д. т. н, професора, завідувача кафедри Порошина Сергія Михайловича

Комплексною програмою розвитку НТУ «ХПІ» на 2015–2019 роки визначена мета – стійкий розвиток Університету на основі використання інноваційних методів та технологій в адміністративно-управлінській, освітній, науковій та соціальній сферах діяльності зі збереженням кращих традицій та досягнень ВНЗ.

Університет сьогодні працює в складний час і в не менш складних обставинах: постійно змінюються законодавча та нормативна бази, набрав чинності новий закон «Про вищу освіту», зношена матеріально-технічна база, відсутнє довгострокове планування. Стан кадрового складу показує, що до кінця нинішнього десятиріччя можливе суттєве скорочення педагогічного та наукового потенціалів Університету, перш за все через природну втрату старшого покоління, яке становить найбільш досвідчену та висококваліфіковану частину педагогічного й наукового співтовариства ВНЗ, а також через дуже незначне поповнення молоддю.

За минулі роки багато зроблено для зміцнення іміджу НТУ «ХПІ», але, як показує моніторинг у період нового прийому, Університет має невисокий головний рейтинг – рейтинг серед абітурієнтів.

У запропонованій програмі пріоритетними стануть питання внутрішньої діяльності Університету. Подальший розвиток можливий тільки за рахунок вдосконалення системи управління; забезпечення ефективного і прозорого використання закріпленого за Університетом господарсько-майнового комплексу; максимально відкритого обговорення з колективом Університету принципових питань його розвитку з урахуванням кращого досвіду ВНЗ України та зарубіжжя.

Основними структурними підрозділами Університету є факультети та кафедри, на які мають орієнтуватися всі організаційно-фінансові механізми та служби забезпечення, а головним ресурсом – співробітники кафедр, викладачі й науковці, які підтримують високий імідж НТУ «ХПІ» та готують майбутнє покоління інтелектуальної еліти України. Дане положення є визначальним у виборі основних принципів діяльності та пріоритетів реалізації запропонованої програми.

Для подальшого розвитку ВНЗ необхідно зосередити зусилля керівництва та колективу на таких завданнях:

1. Всебічно відстоювати інтереси колективу НТУ «ХПІ» на всіх рівнях місцевої та державної влади.
2. Провести аудит наявних ресурсів та порядок їх витрачання. Позбутися зайвих витрат, встановити пріоритети, підвищити ефективність роботи служб і підрозділів, що забезпечують життєдіяльність факультетів, кафедр та інших структур Університету.
3. Розробити програму комплексного розвитку кафедр з метою не тільки подальшого підвищення якості освіти та конкурентоспроможності випускників, а й створення умов для реалізації наукового потенціалу науково-педагогічних працівників, докторантів, аспірантів і студентів.
4. Реорганізувати систему управління фінансово-економічною діяльністю. Забезпечити контроль та звітність за витрачання власних коштів від освітньої, наукової та комерційної діяльності. Ввести стимулюючу та зрозумілу систему доплат, надбавок і премій науково-педагогічному складу та іншим категоріям працівників.
5. Підвищити роль Вченої ради в ході обговорення та прийняття рішень з питань навчальної, наукової та господарської діяльності. Організувати роботу економічної ради та інших робочих комісій з основних напрямів діяльності ВНЗ. Передбачити як поточне, так і перспективне планування з урахуванням думки працівників усіх структур Університету.
6. Не планувати капітальне будівництво до того часу, доки не будуть відремонтовані навчальні корпуси, відновлені закриті та виведені з навчального процесу аудиторії. Збільшити кількість аудиторій, які оснащені сучасними технічними засобами навчання.
7. Створити умови для нормальної професійної діяльності навчально-допоміжного та адміністративно-господарського персоналу.
8. Мінімізувати використання послуг підрядних організацій для виконання загальногосподарських і будівельно-ремонтних робіт на території Університету. Виконання робіт здійснювати із залученням штатних співробітників.
9. Провести комплекс заходів, спрямованих на забезпечення температурного режиму, що відповідає санітарним нормам, в аудиторіях як у зимовий, так і в літній час.
10. Провести енергетичний аудит і прийняти програму з впровадження енергозберігаючих технологій на території Університету.
11. Спланувати та провести реконструкцію території Університету. Передбачити упорядковані переходи між навчальними корпусами, зони відпочинку та сучасне озеленення.

Програма включає такі напрямки:

Система управління університетом

Ректору, для виконання завдань, необхідно сформувати команду однодумців, домогтися розуміння та усвідомлення всім колективом необхідності перетворень. Забезпечити підтримання обстановки доброзичливості та взаємної поваги в Університеті.

1. Регламентувати роботу ректорату. Ректор не повинен брати на себе вирішення всіх питань. Надати більше повноважень проректорам і при розподілі обов’язків не допускати, щоб за одну і ту саму ділянку роботи відповідали кілька людей. Кожен з них повинен мати можливість в повному обсязі керувати своїм напрямком, отримуючи для цього необхідні ресурси, і періодично доповідати на Вченій раді про результати діяльності.
2. Проводити силами ректорату щорічну перевірку готовності кафедр і факультетів до нового навчального року.
3. Організувати публічні обговорення основних питань життєдіяльності Університету, передбачити регулярні зустрічі ректора з колективами кафедр, підрозділів, студентами та аспірантами.
4. В адміністративно-громадському плані сформувати систему моральних і матеріальних стимулів за творчі досягнення та особистий внесок співробітників у вирішення завдань Університету. Розробити систему представлення співробітників до Державних нагород і почесних звань.
5. Запровадити систему комплексної оцінки роботи підрозділів Університету на основі об’єктивних критеріїв навчальної, наукової, виховної та інших видів діяльності.
6. Створити зрозумілу систему розподілу штатів та фінансової підтримки всіх підрозділів Університету.

Освітня діяльність

Основним напрямком діяльності ВНЗ є організація ефективного навчального процесу, який повинен враховувати вимоги ринку праці та роботодавців, тенденції та перспективи соціально-економічного розвитку Харкова та України в цілому. Необхідно відзначити складність і суперечливість ситуації в системі освіти: освітньому процесу, з одного боку, властива певна інерційність, його не можна міняти постійно і, тим більш, оперативно, якщо необхідно досягти контрольованого результату. Крім того, викладачі відчувають зростаючу втому від постійних змін у сфері освіти. Водночас, освітній процес за своїм призначенням має своєчасно реагувати на потреби ринку праці.

Для реалізації даного положення необхідно:

1. Модернізувати систему організації навчального процесу. Для цього суттєво оновити «Положення про організацію навчального процесу» з подальшим прийняттям його на Вченій раді. У новому положенні має бути відображена коректна система вимог, що регламентує навчальну роботу викладацького складу, а також визначає студентам чітку організацію навчання, поточного та семестрового контролю на всіх рівнях отримання кваліфікації.
2. Провести модернізацію матеріально-технічної та технологічної бази кафедр. Сприяти посиленню інтеграції з провідними підприємствами та компаніями міста.
3. Розробити та впровадити інноваційні освітні технології. Для цього забезпечити навчальний процес комп’ютеризованими робочими місцями лекторів, інтерактивними дошками та документ-камерами, спеціалізованими навчальними та науковими лабораторіями, мобільними комп’ютерними класами.
4. Відродити практику авторських курсів провідних викладачів, лекції яких могли б відвідувати студенти інших ВНЗ.
5. Розробити систему підтримки кафедр при проведенні ліцензування, акредитації, студентських олімпіад та конкурсів наукових робіт.
6. Переглянути концепцію проведення днів відкритих дверей ВНЗ і свята «Посвячення в студенти».
7. Забезпечити університетську системну підтримку кафедр у розробці та виданні навчально-методичної літератури.
8. Продовжити розвиток системи дистанційного навчання, формування єдиного навчально-інформаційного банку і системи електронного документообігу в університеті.
9. Удосконалити систему заохочень студентів та аспірантів, які проявляють високі творчі здібності у навчальній та науково-дослідній діяльності, беруть активну участь у громадському житті Університету, мають досягнення у спорті та мистецтві.
10. Створити коворкінг-центр для спілкування, відпочинку та самостійної роботи аспірантів і студентів з відкритим доступом до мережі Інтернет. Забезпечити кафедри точками доступу до Wi-Fi.

Науково-дослідна діяльність

Аналіз сучасного ринку науково-технічних розробок показує, що область науки, яка має значний попит, знаходиться на рівні прикладних досліджень та розробок, які спрямовані на створення конкурентоспроможної високотехнологічної продукції. Однак, науковий розвиток неможливий без формування концепції планування та цільового фінансування не тільки прикладних, а й фундаментальних досліджень за пріоритетними напрямками, що забезпечують високу якість підготовки фахівців.

Поставлена мета досягається вирішенням таких основних завдань:

1. Зміцнити статус науково-дослідного інституту. Забезпечити підтримку та розвиток існуючих наукових шкіл Університету, сприяти формуванню нових інноваційних напрямів. Створювати інфраструктуру для формування власних інноваційних проектів у сфері високих технологій та збільшення фундаментальних досліджень.
2. Приділити особливу увагу вирішенню проблем функціонування об’єктів національного надбання (НДПКІ «Молнія», Інститут іоносфери та лабораторія кафедри турбінобудування).
3. Організувати системну роботу з моніторингу та аналізу ринку науково-дослідних послуг, формування портфеля замовлень на наукові дослідження та розробки за основними напрямками шкіл і наукових колективів Університету.
4. Вдосконалити систему організації та фінансування держбюджетних НДР. Забезпечити прозорість результатів конкурсу на виконання держбюджетних тематик. Розробити систему критеріїв оцінки науково-технічної діяльності кафедр, науково-освітніх центрів на предмет оцінки якості та інноваційного потенціалу робіт, що виконуються.
5. Скласти реєстр університетського унікального наукового обладнання. Створити на його базі міжкафедральні науково-дослідні лабораторії для вирішення університетських та регіональних наукових проблем з метою поліпшення навчальної, наукової та господарсько-розрахункової діяльності ВНЗ.
6. Розробити систему цільової фінансової підтримки професорсько-викладацького складу, науковців та аспірантів з високими показниками науково-дослідної роботи. Збільшити розмір премій за успішний захист дисертаційних робіт.
7. Проводити політику залучення студентів до наукової та інноваційної діяльності з можливістю грантової підтримки досліджень під керівництвом авторитетних вчених, у тому числі з позабюджетних коштів.
8. Забезпечити регулярну участь провідних та молодих вчених у міжнародних та вітчизняних освітніх конгресах, симпозіумах, конференціях, семінарах. Розвивати наукову мобільність педагогічного складу за рахунок участі в дослідженнях, що проводяться в інших наукових центрах України та зарубіжжя, проводити стажування викладачів і магістрів в університетах-партнерах.
9. Розробити концепцію створення спільних науково-виробничих та навчально-науково-виробничих комплексів з іншими ВНЗ, підприємствами та організаціями.

Міжнародна діяльність

Для створення привабливих умов експорту освітніх послуг з метою подальшого розвитку міжнародного співробітництва необхідно вирішити такі завдання:

1. Підвищити ефективність профорієнтаційної роботи зі збільшення набору абітурієнтів – громадян іноземних держав.
2. Підтримувати систему організації міжнародного співробітництва, яка надає можливість реальної допомоги вченим, викладачам, аспірантам і студентам брати участь у комплексних програмах ділового співробітництва.
3. Брати активну участь у створенні нових міжнародних освітніх програм, науково-технічних центрів із зарубіжними ВНЗ, заводами-виробниками, фірмами.
4. Розвивати систему пошуку зарубіжних партнерів, міжнародних фондів задля фінансової підтримки наукових досліджень, молодих вчених, отримання грантів.

Соціальна політика

1. Розвивати взаємодію адміністрації з профспілковими комітетами Університету та органом студентського самоврядування «Студентський Альянс» з метою соціального захисту викладачів і студентів.
2. Розробити комплекс заходів, спрямованих на патріотичне виховання студентів та розвиток загальнолюдських цінностей, громадянської відповідальності та культури. Підтримувати розвиток творчих і спортивних здібностей, знань та умінь, які необхідні їм для подальшої успішної професійної діяльності.
3. Підготувати та реалізувати програму, яка спрямована на поліпшення умов проживання в гуртожитках.
4. Студентському самоврядуванню, спільно з профспілковим комітетом студентів, створити центр зайнятості НТУ «ХПІ» для студентів, аспірантів та молодих співробітників.
5. Надати можливість співробітникам і студентам НТУ «ХПІ» користування плавальним басейном та іншими культурно-спортивними об’єктами Університету за абонементами з мінімальною вартістю.
6. При реконструкції навчальних корпусів обов’язково передбачити наявність рекреаційних зон для перебування та відпочинку.
7. Сприяти створенню умов для профілактики здоров’я та відпочинку співробітників ВНЗ. Забезпечити можливість комфортного перебування співробітників на базі відпочинку у Фігуровці.

Висновок

Представлена Програма порушує питання розвитку основних напрямів діяльності НТУ «ХПІ». Однак рішення поставлених нею завдань залежить не тільки від якісної роботи ректора, а й від активної участі членів трудового колективу, включаючи професорсько-викладацький склад кафедр, навчально-допоміжний персонал, наукових співробітників, працівників господарської частини та звичайно студентів.

Реалізація даної програми дозволить:

1. Зміцнити авторитет і підвищити рейтинг НТУ «ХПІ» в Харкові, Україні та за кордоном.
2. Забезпечити матеріальну підтримку викладачів, співробітників та студентів Університету.
3. Впровадити системний підхід до організації навчального процесу, науково-дослідної та господарської діяльності ВНЗ.
4. Збільшити видатки на модернізацію матеріальної, лабораторної та наукової баз кафедр.
5. Забезпечити комфортні умови праці та відпочинку співробітників і студентів.
 

Дніпропетровський національний університет імені Олеся Гончара Національний університет цивільного захисту України Народная украинская академия Харківський національний автомобільно-дорожній університет Національний фармацевтичний університет Національний гірничий університет