Роль роботодавців у процесі розвитку професійних компетенцій студентів

[І. Федоренко, професор кафедри фінансів, д. е. н.]
#20-21 от 10.11.2013

Основними зовнішніми споживачами послуг вищих навчальних закладів є роботодавці (підприємства, організації, органи державної влади та ін.), які приймають на роботу випускників вузів та очікують від них навичок володінням комплексом професійних компетенцій, що відповідають вимогам розвитку інноваційної моделі економіки та суспільства.

Найбільш тісний характер взаємодії вузів і роботодавців здобувається в процесі проходження студентами різних практик, які є складовими частинами основних освітніх програм вузів і являють собою одну з форм організації навчального процесу, що укладається в професійно-практичній підготовці студентів в умовах реальної професійної діяльності. Саме практики забезпечують придбання студентами першого професійного досвіду роботи й, тим самим, виступають у якості провідного фактору, що забезпечує ефективне формування високого рівня професійної компетентності майбутніх фахівців.

Дана обставина різко підвищує роль випускаючих і профільних кафедр, що здійснюють організацію й учбово-методичне керівництво конкретним видом практики з напрямків (спеціальностей), у реалізації соціального партнерства вузів з роботодавцями. Саме вони стають каталізатором соціального діалогу із зовнішніми споживачами освітніх послуг вузу й забезпечують формування й зміцнення з ними партнерських відносин.

Яскравим проявом такої динаміки в НТУ «ХПІ» є співробітництво випускаючої кафедри фінансів факультету бізнесу та фінансів з компанією «Харківська торгово-промислова палата». З 1 вересня 2013 року університет здійснює підготовку бакалаврів з напряму «Товарознавство і торговельне підприємництво» за професійним спрямуванням «Товарознавство та комерційна діяльність». З метою ознайомлення студентів з майбутньою професією товарознавця в рамках навчальної практики «Вступ до фаху» 17 жовтня проведена виїзна лекція для студентів груп БФ-73, БФ-10а, БФ-20а, БФ-20б на базі Харківської торгово-промислової палати.

Студенти ознайомилися зі структурою компанії, а також з основними напрямами її діяльності у сфері налагодження міжнародного торгово-економічного співробітництва. Були залучені провідні фахівці в галузі експертизи та сертифікації походження товарів, штрихового кодування, зовнішньоекономічних зв’язків та організаційної роботи. За роки існування організації експертами проведено не одна тисяча експертиз. Вирішені сотні питань, виникаючих при отриманні вантажів одержувачем, в випадках його звернення до Палати. Ексклюзивне право в Україні з присвоєння штрихових кодів одержала Асоціація Товарної Нумерації України «ДжіЕс1 Україна», яка є єдиним офіційним представником в Україні від міжнародної організації GS1 і саме Харківська торгово-промислова палата є її уповноваженим представником. Фахівці з зовнішньоекономічних зв’язків акцентували увагу студентів на те, що з розвитком економічних відношень діловий туризм становиться як подалі найпопулярнішим. Сьогодні бізнес-подорожі – це ділові подорожі, мета яких зустріч з партнерами, акціонерами, запозичення досвіду.

Планується подальша співпраця університету та компанії з підготовки спеціалістів та їх працевлаштування.

Підсумовуючи, можна констатувати, що ефективність взаємодії вузів і роботодавців в інтересах підвищення якості підготовки професійних кадрів значно зростає, якщо вищим навчальним закладам вдається здійснити перетворення своїх стратегічних партнерів-роботодавців з позиції сторонніх спостерігачів і пасивних споживачів освітніх послуг у позицію зацікавлених учасників освітніх і інноваційних процесів, що всіляко сприяють оволодінню студентами комплексом професійних компетенцій, які відповідають вимогам сучасного ринку праці.

 

Дніпропетровський національний університет імені Олеся Гончара Національний університет цивільного захисту України Народная украинская академия Харківський національний автомобільно-дорожній університет Національний фармацевтичний університет Національний гірничий університет