Семінари з удосконалення педагогічної майстерності у 2013/14 н. р.
Підвищення кваліфікації викладачів – один із найважливіших аспектів роботи вищого навчального закладу. Наявність чітко налагодженої системи перепідготовки кадрів дозволяє успішно розв’язувати задачі з удосконалення викладацької майстерності науково-педагогічних працівників на рівні, що відповідає сучасним вимогам методичної та психолого-педагогічної науки нашого університету.
У 2013/14 н. р. методичний відділ НТУ «ХПІ» продовжуватиме роботу з удосконалення педагогічної майстерності в таких семінарах:
Основи педагогічної майстерності (для молодих викладачів)
Керівник – професор О. Г. Романовський.
Мета семінару – підвищення теоретичного та методичного рівнів викладання молодими педагогами університету, формування і розвиток їх гуманістичної педагогічної спрямованості, покращення навиків найбільш вагомих компонентів педагогічної майстерності: педагогічного мислення, педагогічної техніки, педагогічного такту, педагогічної етики; допомогти їм краще адаптуватись до нових форм діяльності у встановленні найбільш оптимальних форм педагогічного контакту зі студентами, у розробці та опануванні методик проведення занять з урахуванням сучасних педагогічних вимог і технологій.
Психолого-педагогічні аспекти викладання у вищій школі
Керівник – доцент Ю. І. Панфілов.
Мета семінару – підвищення психолого-педагогічної складової викладання у вищій школі; ознайомлення з теоретичними положеннями педагогічної психології, психології спілкування та практичними навичками ефективної взаємодії «викладач – студент»; поглиблення знань щодо психологічного змісту процесів взаємодії та ознак конструктивності спілкування в системі «викладач – студент», психологічних криз і типових труднощів взаємодії студента вузу з соціальним середовищем, шляхи їх подолання (як сприяти адаптації студента у вузі); мотивування студента до навчання як діяльність викладача; організація викладачем особистісно-розвиваючого середовища навчання: застосування методів активного навчання.
Педагогічні технології передачі технічних знань
Керівник – професор С. Ф. Артюх.
Мета семінару – сформувати у молодих викладачів знання, уміння та навички нових високоефективних методів викладання технічних дисциплін, які розроблені передовою педагогічною наукою під назвою «Інженерна педагогіка». Педагогічні технології, запропоновані цією наукою, на сьогоднішній день складають методологічну основу навчального процесу провідних зарубіжних університетів. Утілення цих технологій у навчальний процес, безумовно, сприятиме підвищенню його якості, та засвоєнню навчального матеріалу студентами.
Людина в освітньому просторі (філософський аспект)
Керівник – професор О. О. Дольська.
Метою семінару є підвищення загальної філософської підготовки, підвищення теоретичного і методологічного рівнів викладання дисциплін науково-педагогічними працівниками наукових закладів, формування і розвиток їх гуманістичної педагогічної спрямованості, поглиблення навиків найбільш вагомих компонентів педагогічної майстерності з урахуванням філософської підготовки. А саме педагогічного мислення, педагогічної техніки, педагогічної етики, що дасть можливість більш ефективно та результативно адаптуватися до нових форм діяльності щодо розробок програм, планів, змістовних компонент дисциплін; у встановленні найбільш оптимальних форм педагогічного контакту зі студентами з оглядом, з одного боку, на сучасний розвиток освіти, науки та суспільства, а з іншого, – на філософський аналіз сучасного образу людини, яка навчається. Також слухачі навчаться формувати філософську оцінку тих процесів, що мають місце в сучасній освіті.
Людинознавчі основи особистісноорієнтованих освітянських технологій у вищій школі
Керівник – професор Г. П. Зубар (блоками).
У роботі семінару приділятимуть увагу таким питанням: як пробудити мотивацію особистості до саморозвитку та навчання; як навчити студента вчитися протягом усього життя; як формувати у навчальному процесі цілісну особистість через синтез її пізнавальних здібностей: мислення, емоційної і вольової діяльності; як долати перешкоди і бар’єри у засвоєнні навчального матеріалу та розвиткові творчих здібностей з урахуванням індивідуальних особливостей людини; як навчитися самостійному незалежному судженню; як навчитися оцінювати свій шлях розвитку та шлях розвитку студента за допомогою антропогуманістичних критеріїв. Робота семінару організована у формі діалогів, тренінгів, спеціальних вправ. У результаті підвищення педагогічної компетенції викладач матиме можливість зробити свій шлях навчання та розвитку творчим, а свій професіональний курс ефективним інструментом для становлення особистості студента.
Створення сучасного дистанційного курсу
Керівник – професор В. М. Кухаренко.
Планується розглянути: як правильно працювати з великими обсягами інформації, що генерується у всесвітній мережі, і як створити сучасний дистанційний курс з використанням найновішої інформації з відповідної дисципліни. Перша частина семінару буде присвячена функціям куратору змісту, продемонстровані технології пошуку інформації у мережі та бібліотечних ресурсах, соціальні сервіси для обробки та зберігання інформації, методи роботи з інформацією. Це може стати в нагоді викладачам для пошуку і обробки інформації для своїх курсів, магістрам і аспірантам для отримання навичок пошуку і обробки інформації своїх наукових напрямів. У другій частині семінару викладачі на базі зібраної інформації будуть створювати сучасні дистанційні курси в залежності від цільової аудиторії та навчальних цілей. Будуть розглянуті педагогічні теорії, типи курсів, технології навчального проектування, методи представлення інформації та організації навчальної діяльності. Передбачено постійне обговорення нових напрямів розвитку освіти: масові відкриті дистанційні курси, можливості соціальних сервісів у навчальному процесі, роль мобільних пристроїв, продовженої реальності, хмарних технологій тощо. Для підтримки семінару будуть використовуватись дистанційні курси, очні засідання будуть проходити через вебінари, для створення дистанційних курсів – система управління навчальним процесом Moodle. Передбачені очні практичні заняття для розробників дистанційних курсів.
Менеджмент дистанційного навчання
Керівник – професор О. П. Сук.
Мета семінару – оволодіти знаннями з менеджменту проекту з впровадження в навчальний процес технологій дистанційного навчання, базових практичних навичок членів команди проекту – менеджера-організатора, навчального дизайнера, WEB-дизайнера, тьютера. Заняття мають інтерактивний характер і супроводжуються практичною підготовкою з використанням сучасних технічних і програмних засобів. Активно використовується досвід Центру дистанційної освіти НТУ «ХПІ» з успішної реалізації проектів у сфері дистанційної освіти на національному та міжнародному рівнях. Цільова група семінару – викладачі кафедр університету, викладачі та менеджери інших освітніх інституцій України, які мають бажання не тільки опанувати основи технологій дистанційного навчання, але швидко та системно впровадити ці технології у своїх навчальних підрозділах.
Активізація навчального процесу
Керівник – професор О. В. Горілий.
Мета семінару – ознайомлення з методами активного навчання, а також з основами педагогіки та психології вищої школи; засвоєння ігрових методів навчання; досвіду розробки та використання методів активного навчання, накопиченого в НТУ «ХПІ» та за його межами; виконання розробок науково-методичного або навчально-методичного характеру у галузі навчального процесу; отримання методичної допомоги з боку керівників семінарів із питань упровадження методів активного навчання у навчальний процес на кафедрах.
Видавнича справа: методичні рекомендації щодо підготовки та видання навчально-методичної літератури
Керівники – начальник редакційно-видавничого відділу М. П. Єфремова, професор О. П. Сук.
Видавнича справа є одним із найважливіших чинників, які зумовлюють якість освіти. Сучасна видавнича справа ґрунтується на широкому застосуванні інформаційних технологій та потребує від укладачів і авторів навчально-методичної і наукової літератури знань норм та правил підготовки навчально-методичних і наукових видань. Необхідність проведення семінару зумовлена значними труднощами, які виникають на кафедрах університету при підготовці авторських рукописів до видання, особливо при верстці оригінал-макетів.
Методика використання веб-технологій у викладанні у вищій школі
Керівник – професор О. І. Горошко.
Семінар присвячено проблемам використання Інтернет-технологій у вищій школі у форматах очної, дистанційної та змішаної форм навчання студентів у рамках Університету 2.0. Основна мета семінару – виробка у слухачів навиків роботи з утворювальним інструментарієм 2.0. і його ефективне використання у навчальному процесі.
Удосконалення мовної підготовки науково-педагогічних працівників
Керівник – доцент Е. Г. Пенькова.
Набуття українською мовою статусу державної та впровадження її на всій території України потребує більш поглибленого вивчення її викладачами та співробітниками університету. Програма семінару передбачає удосконалення знань з української мови, отриманих у середній школі: розгляд і повторення деяких правил із граматики, синтаксису. При цьому враховується рівень знань кожної групи слухачів. Особлива увага приділяється культурі мови, лексичним і стилістичним особливостям наукового і офіційно-ділового стилів мовлення. Також проводяться практичні заняття з перекладу, редагування комп’ютерного перекладу наукових текстів, що дає можливість ознайомитися з типовими помилками при перекладі, отримати знання з термінознавства, поповнити лексичний запас знань з української мови, навчитися ширше використовувати синонімію й мовні її багатства.
Технології створення сайтів кафедр і методика застосування їх у навчальних цілях
Керівник – О. Ю. Стешенко.
Слухач знатиме основні програми і сервіси для вирішення технічних завдань щодо проведення педагогічної і наукової роботи в середовищі Інтернет. Слухач зможе організувати навчальний процес в Інтернет-середовищі на своєму робочому місці, використовуючи для цього основні сучасні сервіси і стратегії. Після закінчення курсу слухачі матимуть сайти своєї кафедри і освоять професію адміністратора сайту.
Удосконалення професійної майстерності викладача фізичного виховання
Керівник – професор А. Г. Любієв.
Мета семінару полягає у вдосконаленні професійної майстерності викладачів, які спеціалізуються у сфері фізичної культури і спорту: формування високого рівня педагогічної культури та ораторського мистецтва, опанування сучасних інформаційних технологій, методик проведення занять із фізичного виховання, спортивного тренування та рухової рекреації студентів, виконання розробок науково-методичного або навчально-методичного характеру у сфері фізичної культури.
Довідки у методичному відділі:
головний корпус, к. 3, тел.: 707-62-78; 707-61-74; 22-19, в блозі методвідділу: http://blogs.kpi.kharkov.ua/metodotdel/