|
Розвиток сучасних інформаційних технологій відкриває нові можливості для забезпечення міжнародної співпраці онлайн між різними учасниками. Цьому сприяє поява нового покоління програмних продуктів, які дозволяють географічно розподіленим командам за допомогою Інтернету здійснювати в реальному часі переговори, мозкові штурми, презентації, тощо. Широкий доступ до новітніх інформаційних технологій відкрив можливість для бурхливого розвитку віртуальної інтернаціоналізації освіти.
Віртуальна інтернаціоналізація освіти – це процес включення різних міжнародних аспектів у дослідницьку, викладацьку та адміністративну діяльність вищих навчальних закладів за рахунок використання електронних засобів обміну інформацією. Найпоширенішими інструментами віртуальної інтернаціоналізації вищої освіти є застосування веб-конференцій, професійних інтернет-форумів, вікі-технологій, ділових ігор, проведення онлайн конкурсів та змагань за дисциплінами й спеціальностями, а також академічні обміни студентами і викладачами та ін.
В нашому університеті реалізується програма «Віртуальна інтернаціоналізація вищої освіти», до виконання якої долучилися проректор Валерій Олексійович Кравець, координатор консорціуму «ЄС – Україна» Ірина Федорівна Порункова, доцент кафедри «Фінанси» Тарас Володимирович Данько, старший викладач цієї кафедри Наталя Володимирівна Ширяєва, доцент кафедри менеджменту Павло Володимирович Брінь, доцент кафедри організації виробництва і управління персоналом Ольга Ігорівна Савченко і старший викладач цієї ж кафедри Роман Олександрович Нестеренко.
Кожен із виконавців уже отримав досвід з віртуальної інтернаціоналізації. Наприклад, П. В. Брінь співпрацює з університетом Марібора (Словенія), а група студентів під його керівництвом отримала змогу виконувати бізнес-проект зі словенськими студентами. Завдяки такій співпраці студенти більш відповідально ставилися до виконання своєї частини проекту, адже від цього залежав успіх міжнародного колективу. А Н. В. Ширяєва провела онлайн-конференцію, в якій взяли участь студенти та викладачі університету Каринтії, а також наші студенти. Найактивніші учасники – студенти групи БФ-29д – мали змогу відвідати Австрію, де побували на семінарі з міжнародних комунікацій доктора Есне Кнапітша, зустрілися з професором Георгом ван дер Біком, а також студенти презентували свої проекти. Під керівництвом О. І. Савченко і Р. О. Нестеренка наші студенти взяли участь у 3D конкурсі з мікроекономіки, платформу для якого надав університет Арістотеля (Греція), а технічну підтримку в середовищі OpenSim забезпечили студенти з Греції. Є ще багато прикладів, якими можна було б проілюструвати виконання програми, та найважливішим питанням досі залишається пошук викладачів-партнерів, адже більшість надає перевагу класичним методам викладання.
Слід також наголосити, що інтернаціоналізація вищої освіти сприяє зростанню світового рейтингу українських університетів, в тому числі і за рахунок розвитку їх вебресурсів. Зміщується акцент з проблем фінансування на питання електронної та мовної грамотності студентів та співробітників університетів, а також їх професійної кваліфікації. Крім того у багатьох країнах інтернаціоналізація вищої освіти стає об’єктом і предметом цілеспрямованої політики, орієнтованої на вирішення конкретних внутрішніх політичних, соціальних і фінансових проблем, які є результатом «нової освітньої нерівності» між країнами, викликаної високими темпами глобалізації і технологічного прогресу. В цьому контексті електронна співпраця у навчанні надає можливість вітчизняній вищій школі формувати необхідні передумови для більш ефективного включення в міжнародний освітній простір.