ХІ Міжнародна школа-семінар «Сучасні педагогічні технології в освіті» #3-4 от 26.02.2013 ХІ Міжнародна школа-семінар «Сучасні педагогічні технології в освіті» відбулася 30 січня – 1 лютого в нашому університеті. Ця подія привернула, як завжди, зацікавлену увагу викладачів вищих навчальних закладів Харкова, інших міст України та близького й навіть далекого зарубіжжя. Її організаторами, крім НТУ «ХПІ» (методичний відділ), виступили Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України, Національна академія педагогічних наук України, Інститут інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України, Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих НАПН України, та інші. Ці поважні організації вивчають досвід та інновації, що розробляються й впроваджуються в нашому університеті, та рекомендують їх вітчизняній вищій школі.
Відкрив пленарне засідання, яке пройшло під головуванням проректора, професора О. Г. Романовського (на знімку), ректор НТУ «ХПІ», професор Л. Л. Товажнянський. У своїй доповіді він звернув увагу аудиторії на те, що сучасна освіта має орієнтуватися, передусім, на розвиток особистості людини, розкриття її можливостей, талантів, самореалізацію. Це веде до соціального прогресу в усіх сферах життя та сприяє формуванню інтелектуального потенціалу нації, а одним із найважливіших шляхів покращення якості освіти є використання в навчальному процесі сучасних педагогічних технологій.
Перед викладачами вузів сьогодні постають важливі завдання: перетворення процесу навчання у самонавчання студентів; його інтенсифікація та інформатизація; створення мотивації до навчання протягом усього життя; виховання духовності і відповідальності студентів; забезпечення високої інтелектуальної і соціальної мобільності особистості.
Під час роботи школи-семінару, яка з успіхом відбулася в нашому університеті вже 11-й раз, викладачі обмінювалися досвідом методики застосування сучасних педагогічних технологій в освіті, урахування психологічних особливостей аудиторії та сучасних способів організації навчального процесу у вузі. Працювали педагогічні майстерні (6), майстер-класи (4), проводилися ділові ігри, тренінги (2), дискусії, презентації (2), у яких взяли участь 832 представники вузів Харкова, інших міст країни та зарубіжжя. Від НТУ «ХПІ» було 390 учасників. Цього разу до нашого університету приїхали викладачі 38 вузів, 7 технікумів, 5 училищ, 20 шкіл.
Географія охоплювала такі міста, як Харків, Київ, Луганськ, Запоріжжя, Суми, Рівно, Ірпінь, Єнакієве, Миколаїв, Алчевськ, Бердянськ, Шостка, Кривий Ріг, Дніпропетровськ, Полтава (Україна), Гомель (Білорусь), Москва (Росія). За допомогою Інтернет в режимі он-лайн взяли участь представники Центрального університету Флориди (США) та університету міста Глазов (Удмуртія, РФ).
Завершив роботу школи-семінару круглий стіл «Проблеми та шляхи удосконалення впровадження інноваційних педагогічних технологій у навчальний процес».
Його учасники дійшли одностайного висновку, що сучасні освітні технології, які інтегруються в реальний навчальний процес, дозволяють швидко досягти стандартів вищої освіти, зробити навчальний процес більш інтенсивним. НТУ «ХПІ» має значні резерви для удосконалення шляхів передачі знань. Завданням організаторів школи-семінару залишається поширення вже напрацьованого досвіду, використання потужного викладацького потенціалу, який сьогодні має наш університет. У планах НТУ «ХПІ» і надалі проводити методичні конференції, а за матеріалами школи-семінару буде видана збірка науково-методичних праць.
|
Майстер-клас «Університет 2.0: перспективи, можливості, проблеми і труднощі», який відвідали понад 50 учасників з різних університетів Харкова, провели професор О. І. Горошко та доцент В. В. Ларченко. Він був присвячений ефективності форм групової роботи студентів з використанням технологій другого вебу: віртуального освітнього простору Мудл, програми відео-конференцій, соціальних мереж тощо. На прикладах кейс-стадіс були показані деякі тенденції в області ІКТ-чутливої моделі освіти в рамках локальної практики університетів України, особливо ті, що притаманні кафедрі міжкультурної комунікації та іноземної мови у вигляді лекційних занять, олімпіади з англійської мови, конференції з міжкультурної комунікації. До майстер-класу було залучено іноземний досвід використання ІКТ професора П. Землянського з Університету центральної Флориди (США), з яким було проведено Skype-конференцію. Майстер-клас проходив в мультимедійному класі ЦНІТ Вечірнього корпусу для того, щоб присутні мали змогу оцінити роботу ІКТ, що використовує кафедра міжкультурної комунікації та іноземної мови у навчанні своїх студентів, у режимі онлайн." | | |
|
Майже 100 учасників педагогічної майстерні «Використання сучасних інноваційних технологій при підготовці спеціалістів гуманітарного напрямку», якою керувала доцент І. Г. Васильєва, ознайомились із досвідом впровадження інноваційних особистісно орієнтованих технологій у навчальний процес та використання методів активного і інтерактивного навчання, що забезпечує ефективне формування свідомих мотивацій і професійної компетенції студентів. | | |
|
Робота секції «Виробнича практика як складова частина навчального процесу для підвищення рівня професійної підготовки фахівців» (керівники – професор О. М. Рассоха та доцент Г. М. Черкашина) проходила на базі регіонального науково-практичного семінару «Інтегровані технології та питання забезпечення сталого розвитку регіону», що функціонує на ІТ факультеті. У ній взяли участь понад 80 студентів, викладачів і співробітників нашого університету та інших вузів Харкова. Присутні з зацікавленістю слухали доповіді студентів, підготовлені ними за результатами виробничої практики на кафедрах факультету. Відбулися цікаві, жваві бесіди, дискусії. Кожен зі студентів був експертом у своєму звіті з практики, глибоко розібрався в темі завдання, пропонував своє бачення її рішення. Керівники секції представили методику проведення виробничої практики як складової частини навчального процесу для підвищення рівня професійної підготовки фахівців у технічному вузі. | | |
|
Школі-семінару – бути, розвиватися, множити число учасників. Підсумки були підведені за «круглим столом», засідання якого вів начальник методичного відділу університету доцент Ю. І. Панфілов. Фото В. Таємницького. | | |
|
Педагогічну майстерню «Особистісно орієнтована освітня технологія «Пробудження волі», у якій взяли участь 80 чоловік, провели професор Г. П. Зубар та провідний науковий співробітник О. Л. Топтигін. Мова йшла про технологію, яка сприяє розкриттю потенціалу кожної людини, її гармонічному розвитку, підвищенню якості професійної підготовки особистості, активізації її пізнавальної та творчої діяльності, розвитку навичок до самостійного навчання. Технологія базується на інтеграції психолого-педагогічних підходів у навчанні. | | |
|
У тренінгу педагогічної майстерності «Проблема мотивації навчальної діяльності студента у психології успіху» старший викладач А. М. Лісеная, доцент О. С. Філоненко та викладачі Є. В. Лісений і А. О. Доманов запропонували 95 учасникам досвід використання методів і техніки тренінгу особистісного росту, бібліо- і міфотерапії для розкриття глибинних мотиваційних та ціннісних процесів студента, пробудження його внутрішніх ресурсів для досягнення цілей. Ведучі акцентували увагу присутніх на тому, що у навчанні викладач повинен використовувати не тільки свій професіоналізм, але і особистісну унікальну та неповторну індивідуальність. | | |
|
Доцент А. В. Дженюк презентував понад 50 учасникам «Методику циклічного тестування як інструмент коригування рівня засвоєння навчального матеріалу». Вона органічно поєднує діагностику освіченості та діагностику навчаємості, які визначаються за допомогою різних видів тестів. Методика допомагає вивести оцінку, яка відповідає реальному рівню знань та можливостей опитуваного за результатами тестування. | | |
|
Майстер-клас «Розвиток компетенцій студентів старших курсів через участь у проектних студіях» провели доценти О. В. Решетняк і А. А. Тарелін. Навчальний курс «Проектні студії» надає студентам унікальний практичний досвід: майбутні спеціалісти виконують групові проекти, об’єктом яких є інноваційні розробки вчених Харкова для конкретних замовників. Майже 30 учасників ознайомилися з результатами таких групових проектів. | | |
|
Метою проведення майстер-класу «Професійна культура педагога» (керівники – професори О. С. Пономарьов і С. М. Пазиніч) було поглиблене знайомство викладачів (понад 150 чоловік) вищої школи з основними поняттями професійної культури педагога, її змістом і значенням в забезпеченні ефективності педагогічної діяльності. | | |
|
Педагогічна майстерня «Технології представлення наукових публікацій у періодичних виданнях та світових інформаційних ресурсах» (керівник – директор НТБ НТУ «ХПІ» Л. П. Семененко) викликала зацікавлення більш як 100 чоловік – представників 19 навчальних закладів Харкова, Ірпеня, Кривого Рогу. Завдяки онлайн трансляції до роботи майстерні долучилися слухачі з Москви та Сочі (Росія), Києва, Луганська і Харкова (Україна). Учасники майстерні розглянули особливості представлення наукових періодичних видань на технологічній платформі Open Journal Systems (OJS) в рамках проекту «Наукова періодика України», а також можливості цього проекту. Л. П. Семененко ознайомила слухачів з умовами створення передумов для включення періодичних видань до наукометричних баз даних Scopus, Web of Science, Google Scholar, а також з вимогами до наукових періодичних видань і наукових публікацій, надала інформацію про правила бібліографічного супроводу і реферування наукових публікацій, цитування і транслітерації. | | |
|
Керівник педагогічної майстерні «Сучасне проектування дистанційного курсу» професор В. М. Кухаренко ознайомив понад 200 слухачів (у тому числі і дистанційно) з можливостями використання масових дистанційних курсів у навчальному процесі. Тут обговорювались проблеми і методи впровадження дистанційної освіти, вплив інформаційних технологій на освіту та ін. | | |
|
Тренінг педагогічної майстерності «Методи активного соціально-психологічного навчання. Складові рольової гри» відвідали 79 учасників. Його керівник доцент Г. В. Попова запропонувала присутнім алгоритм створення ділових ігор для старшокурсників. Тут розглядалися складові рольової гри та умови її ефективного проведення у навчальному процесі у вузі. | | |
|
У майстер-класі «Інноваційний підхід до створення підручників із фахових навчальних дисциплін» його керівник професор Б. В. Клименко поділився з 30 учасниками власним досвідом створення у минулому році навчального посібника (підручника) «Електричні апарати. Загальний курс». Він приділив особливу увагу деяким технологічним та економічним аспектам підготовки до друку, видання та розповсюдження цього посібника у вузах України, розповів про розробку та розповсюдження методичного супроводу посібника – компакт-дисків, які додаються за потребою, з ілюстраціями, тестами та деякою додатковою інформацією. | | |
|
Понад 20 чоловік – учасників педагогічної майстерні «Моніторинг навчальної діяльності студентів із фізики як шлях підвищення якості освіти», яку проводили професор А. О. Мамалуй та доцент І. В. Синельник – ознайомилися з системою комп’ютерних засобів моніторингу навчальної діяльності студентів. Систему, яка складається з програми комп’ютерного тестування, засобів аналізу і обліку результатів навчальної діяльності, програмних засобів розрахунку рейтингового балу та підсумкової оцінки, розробили співробітники кафедри загальної і експериментальної фізики НТУ «ХПІ»." | | |
| | |