У житті кожної людини бувають миті, коли виникає бажання підсумувати минуле й подивитися у майбутнє. Те саме стосується й людських спільнот, які згуртовані спільними інтересами, – окреслити їхнє прийдешнє можна тільки на ґрунті аналізу вже зробленого. Для Системи дистанційного навчання НТУ «ХПІ» (СДН) таким часом стало 25 листопада цього року, коли на Вченій раді університету було розглянуто здобутки СДН за останні роки та визначено напрями подальшого розвитку. У доповіді, укладачами якої були топ-менеджери СДН – ректор Л. Л. Товажнянський, проректори В. О. Кравець і Г. І. Гринь, начальник Центру дистанційної та доуніверситетської підготовки М. М. Сіренко, а доповідачем і співавтором – автор цих рядків, було висвітлено весь шлях розвитку СДН, її досягнення та напрями подальшої роботи.
Перший крок на цьому шляху зроблено у далекому нині 1992 році, коли було ухвалено першу Концепцію інформатизації НТУ «ХПІ» та створено Центр нових інформаційних технологій (ЦНІТ), яким керує В. П. Щетинін. Потім були часи становлення, у які, завдяки зусиллям професора В. М. Кухаренка та керованої ним Проблемної лабораторії ДН, створювалось методичне підґрунтя майбутньої системи та перші дистанційні курси (ДК).
Сучасний етап розвитку СДН розпочато зі створення у 2002–2003 роках Центру дистанційної освіти університету (ЦДО), відповідної комісії Методичної ради НТУ «ХПІ», факультету дистанційного та доуніверситетського навчання (нині – ЦДДН) і, нарешті, цілісної структури СДН, як інструменту, насамперед, застосування технологій дистанційного навчання (ДН) у навчальному процесі. За роки, що минули з тих часів, СДН перетворилася у стало діючу структуру, яка забезпечує інтерактивне заочно-дистанційне навчання студентів чотирьох фахів у трьох навчально-консультаційних центрах та ресурсно-освітню підтримку студентів денної форми навчання на 11 факультетах. Нині у розпорядженні користувачів СДН (студентів, викладачів, абітурієнтів та ін.) більш як 270 дистанційних курсів, розміщених у трьох навчальних оболонках, дві з яких розроблено в університеті; понад 1500 електронних навчальних повнотекстових ресурсів; віртуальні лабораторні роботи та інші засоби електронного навчання; семінари системи підвищення кваліфікації викладачів. Фахівці СДН плідно співпрацюють з 3 міжнародними віртуальними університетами, на базі СДН виконано 7 міжнародних проектів, підтриманих грантами фонду EIF (США) та Європейської комісії (програма ТЕМПУС).
Головним досягненням СДН, яке, власне, й визначає лідерство НТУ «ХПІ» у цій сфері в Україні, є студенти, які з першого дня в університеті набували освіту з допомогою інструментів дистанційного навчання. Нині це вже 69 бакалаврів (у тому числі 6 осіб з особливими фізичними потребами), які одержали зазначений науковий ступінь у 2009–2010 роках. У наступному році очікуємо захист ще 30 дипломів спеціалістів і 11 бакалаврських дипломів.
Схвалення Вченою радою діяльності СДН є приємною новиною для всіх її співробітників. Нині це не тільки менеджери системи та працівники ЦНІТ, ЦДО, ЦДДН, але й викладачі понад 45 кафедр університету та студенти переважної більшості факультетів. Ухвала Вченої ради є істотним стимулом для подальшої концентрації думок і зусиль співробітників СДН щодо її розвитку, модернізації та поліпшення. На майбутнє в СДН заплановано, поряд із продовженням своєї традиційної діяльності, виконати великий обсяг нової цікавої роботи. Насамперед це внутрішні проекти НТУ «ХПІ»: «Вступ до спеціальностей», «Дистанційні підготовчі курси», «Навчальна блогосфери ХПІ», що їх маємо розпочати вже у поточному навчальному році.
Від імені всіх, хто долучений до дистанційного навчання в НТУ «ХПІ», хочу побажати всім колегам-освітянам здоров’я, щастя й нових натхнень у новому 2011 році та запросити тих, хто ще не спробували принад електронного навчання: «Вставайте до лав СДН! Буде багато цікавої й корисної роботи з використанням найсучасніших освітніх технологій!»