Історія науки і техніки
Метою нашого повідомлення є прагнення показати, чому фахівцю сучасного суспільства потрібні знання унікального гуманітарного і професійно орієнтованого курсу, яким є історія науки і техніки.
Цей курс став невід’ємною частиною університетської навчальної програми, значною мірою сприяє розширенню науково-технічного світогляду майбутнього спеціаліста. Він вказує шлях від зародження нових понять і методів науки до її сучасного стану.
Вивчаючи історію науки і техніки, ми навчаємося бачити їх розвиток не в статиці, а в динаміці. З власного досвіду вивчення такої дисципліни можемо стверджувати, що крім розширення науково-технічного світогляду для нас стає зрозумілим і усвідомленим, наскільки ця історія допомагає в поглибленні наших професійних знань, необхідності здобувати їх в суміжних галузях науки і виробництва.
Дослідник та історик науки В. І. Вернадський відзначав, що наукове вивчення минулого, в тому числі і наукової думки, завжди приводить до введення в людську свідомість нового, виступає знаряддям досягнення нового.
Ми живемо, і після закінчення навчання будемо працювати в суспільстві, де все більше і більше місця займають так звані людинорозмірні системи. Ми маємо на увазі людину та її діяльність в якості складового компонента об’єктів промисловості і соціальної сфери – біотехнології, генної інженерії, медико-біотехнічних об’єктів, великих екосистем і біосфери в цілому, людиномашинних систем і складних інформаційних комплексів, соціальних об’єктів.
Курс історії науки і техніки, який викладається студентам факультету транспортного машинобудування, ми розцінюємо як єднальну ланку між отриманими знаннями в НТУ «ХПІ» і вищезгаданими комплексами. Він спрямовує думку майбутніх спеціалістів на розкриття суті наслідків від досягнень науки і техніки, дає можливість усвідомити значення гуманізації нашої діяльності.
Є ще один аспект на користь цінності знань з історії науки і техніки, які дає нам програма навчання в університеті. Знову, спираючись на думку В. І. Вернадського, визначу таке. Знання з історії науки і техніки є знаряддям об’єктивної оцінки того нового, що вже досягнуто попередниками, мірою його важливості та наукової цінності. Лише шляхом постановки кожного наукового дослідження в історичні рамки можна не збитись зі шляху, отримати дійсно те, що раніше було невідомо.
А це ще один аспект і вказівка шляху до творчості спеціаліста.
Послухавши навчальний курс з історії науки і техніки, ми усвідомлюємо зв’язок галузі транспортного машинобудування, в якій будемо працювати, з усіма багатогранними аспектами культури і усвідомлюємо його гуманітарну значимість.
А це вже немало для випускника НТУ «ХПІ».