|
Розповім про роботу двох психолого-педагогічних майстерень, які пов’язані з сучасними підходами до виховання та розвитку особистості, з психологічними властивостями особистості педагогів та використанням їхнього творчого потенціалу.
28 січня 2009 р. проходив майстер-клас «Невербальний фактор установлення педагогічного контакту», який проводив президент незалежної асоціації психотерапевтів, автор оригінальної школи психоаналітичної терапії Олександр Сергійович Данилов.
«Нет ничего практичнее хорошей теории» – сказав О.С. Данилов на початку майстерні і дав свій погляд та тлумачення багатьох теоретичних положень, як з психологічних, так і педагогічних напрямків.
У цій майстерні обговорювались проблеми, які потребують координації дій педагогів та психологів, демонструвались специфічні невербальні прийоми активізації роботи викладачів у вищих навчальних закладах. Розповідаючи про багатий власний педагогічний та психологічний досвід, О.С. Данилов зміг вербально передати невербальні засоби педагогічного впливу. Окрім того, у своєму виступі психотерапевт був щирим та відвертим, зумів розкрити цікаві аспекти невербальних засобів установлення педагогічного контакту за такою тематикою: погляд як невербальний інструмент установлення контакту; динаміка та положення тіла відносно особи або групи; слово як невербальний сигнал та його вплив; жести та міміка як інструмент впливу на індивідуальність.
У наочній та доступній формі до аудиторії було донесено, що вклад практичної психології в педагогічну науку викликає «ефект бумерангу». Цей ефект, на думку О.С. Данилова, полягає в тому, що педагогічні знахідки приводять до зворотного процесу, який накладає своєрідний відбиток на відносини між студентами та педагогами та вносить значні корективи у розробки психологів та педагогів.
29 січня у майстер-класі «Педагогічний контакт у контексті сучасної гуманістичної психології» старший викладач кафедри педагогіки та психології управління соціальними системами, член Харківського відділення Української спілки психотерапевтів, тренер Школи клієнт-центрованої психотерапії Алла Михайлівна Лісєная презентувала концепцію К.Роджерса навчання, центрованого на учнях, та демонструвала моделі інформаційно-емоційного педагогічного контакту. До уваги присутніх було запропоновано стратегії та техніки встановлення контакту між викладачами та студентами, батьками та дітьми, колегами по роботі, було розкрито закономірності формування близьких міжособистісних стосунків та подолання перешкод у стосунках різних форматів. Кульмінацією майстерні була демонстрація групової взаємодії в тренінговій формі та у формі «шерінгу». За думкою більшості присутніх на майстерні А.М. Лісєної, саме вони заслуговують на втілення в педагогічну практику, бо визнаються як ефективними, так і найбільш пристосованими до будь-яких ситуацій навчального процесу в залежності від теми заняття та форми викладання.
Присутні в творчих майстернях в межах школи-семінару «Нові технології в освіті» викладачі, студенти НТУ «ХПІ» та викладачі інших вузів ознайомились з представленими підходами та засобами формування педагогічного контакту між викладачем і студентами, визнали ефективним їх використання у навчальному процесі. Особливий інтерес викликали три моделі педагогічного контакту, які були продемонстровані А.М. Лісєною в межах концепції навчання, центрованого на учнях К. Роджерса.
На мій погляд, досвід, отриманий на семінарі, по-справжньому цінний, бо саме він дає простір для розкриття творчого потенціалу кожного викладача.
І. Васильєва, старший викладач кафедри педагогіки та психології управління соціальними системами