«Вища школа Харківщини – кращі імена»
Щорічний обласний конкурс вищих навчальних закладів «Вища школа Харківщини – кращі імена» започаткований у 1999 році. З того часу його переможцями ставало немало вчених і викладачів НТУ «ХПІ». У 2008 році – знову перемоги. Наша газета вже познайомила читачів із двома переможцями внутрівузівського етапу цього конкурсу – професорами В.В. Єпіфановим та В.П. Шапорєвим. Сьогодні ми розповідаємо про переможця обласного туру – професора Б.В. Клименка (номінація – «Викладач професійно орієнтованих або спеціальних дисциплін») та внутрівузівського – доцента І.В. Синельник (номінація – «Викладач фундаментальних дисциплін»).
Професор Б.В. Клименко: «Студент повинен навчатися самостійно, а завдання викладача – допомогти йому в цьому»
Доктор технічних наук, професор кафедри «Електричні апарати», головний редактор науково-практичного журналу «Електротехніка і Електромеханіка» (виходить з 2002 року) Б.В. Клименко вже не один десяток років викладає курс зі спеціальності «Електричні апарати». Кілька років поспіль він був заступником голови робочої координаційної групи (її очолює ректор НТУ «ХПІ», професор Л.Л. Товажнянський) з приєднання до Болонського процесу, членом робочої групи Міністерства освіти і науки України з впровадження кредитно-модульної системи, організації навчального процесу у вузах нашої країни. Професор Б.В. Клименко – один з авторів двох монографій, які присвячені інтеграції української вищої школи у європейський освітній простір.
«На лекціях, – розповідає Борис Володимирович, – мені доводиться демонструвати студентам-третьокурсникам різноманітну електротехнічну апаратуру, але не завжди її зразки можна принести в аудиторію. Тому я використовую на заняттях роздавальний матеріал, де зображені найсучасніші електричні апарати, розміщена інформація про міжнародні спеціалізовані виставки, присвячені цій галузі. Аналогічна інформація розташована і на слайдах, які за допомогою мультимедійного проектора та комп’ютера я демонструю на екрані. Хоча, повинен сказати, що підготовка до такої лекції – досить важка робота. Наприклад, на один слайд треба витратити 3–4 години.
У першому семестрі я знайомлю студентів з історією розвитку і класифікацією електричних апаратів. Для них завжди є цікавим факт, що першим, хто винайшов електричний апарат і застосував його на практиці, був американський громадський діяч, науковець, дипломат, просвітитель Бенджамін Франклін, чий портрет зображений на 100-доларовій купюрі. Із задоволенням студенти слухають і про Болонський процес, його історію».
Заняття, які проводить професор Б.В. Клименко, це не монолог викладача, а його діалог зі студентами, які не тільки вбирають знання, але і проявляють самостійність – установлюють перед лекцією комп’ютерну техніку, перевіряють за допомогою спеціальної програми свої відповіді на тестові запитання (саме в вигляді тестів проходять контрольні (модульні) роботи). Найвищий бал, який студент може отримати за тестові відповіді – четвірка, якщо ж є бажаючі побачити в «заліковці» «5», то, будь ласка, приходь ще раз і відповідай на ті ж тестові запитання, але вже з коментарями.
Професор Б.В. Клименко постійно відвідує міжнародні спеціалізовані виставки, де знайомиться з найновішими електричними апаратами. І ця інформація, включена в лекційні курси, майже відразу стає відомою студентам.
«Студент повинен навчатися самостійно, а завдання викладача – допомогти йому в цьому», – стверджує професор Б.В. Клименко. Інформацію для слайдів Борис Володимирович збирає, що називається, по зернятку. Допомагає йому в цій нелегкій справі Інтернет. Є у Бориса Володимировича і давні контакти з представниками світових компаній у галузі виробництва електричних апаратів (АВВ, Шнайдер-Електрік, Легранд, Моеллер), чиї виставки та семінар відвідує професор Б.В. Клименко.
Антон Хлобистін (ЕМБ-26б):
«Професор Б.В. Клименко – один з найкращих викладачів кафедри. Він турбується про те, щоб ми вийшли із аудиторії зі знаннями. Борис Володимирович запрошує нас відвідувати різноманітні виставки. Він пропонує нам не сухий лекційний матеріал, а демонструє дуже цікаві слайди, де зображені апарати, складні графіки. Впевнений, що так значно цікавіше, ніж сидіти та нудно списувати формули з дошки».
Артем Абієв (ЕМБ-26а):
«Методика викладання професора Б.В. Клименка спочатку нам здалася складною. Але потім нам сподобалось – можна встигнути «переварити» багато матеріалу, він більш доступний. Борис Володимирович читає нам лекції українською, російською та англійською, що є для нас прекрасною можливістю практикуватись у вивченні іноземних мов».
Наталія Мартинюк (ЕМБ-26б):
«На заняттях професора Б.В. Клименка нам нудьгувати не доводиться! Ми встигаємо оволодіти більшим обсягом матеріалу».
Професор Б.В. Клименко впевнений, що педагогіка у вищій школі без науки позбавлена сенсу. Вони повинні бути єдині. Це, до речі, один з принципів MAGNA CHARTA UNIVERSITATUM, цей документ підписав ректор НТУ «ХПІ» Л.Л. Товажнянський від імені нашого університету у 2005 році.
«Я себе вважаю науково-педагогічним працівником, – говорить Борис Володимирович. – Крім навчального процесу я займаюсь винахідницькою діяльністю, упроваджую свої розробки. Зараз, наприклад, я проводжу дослідження електромагнітних приводів з висококоерцитивними постійними магнітами для потужних вимикачів високої напруги. Мені приємно, що мій викладацький досвід використовують мої колеги, і не тільки з нашої кафедри».
У 2010 році професор Б.В. Клименко планує видати навчальний посібник з електричних апаратів, який значно відрізняється від традиційних підручників. Сьогодні він працює також над міжнародними стандартами електротехнічної термінології. І вже є результат – нещодавно вийшов посібник «Комутаційна апаратура. Апаратура керування, запобіжники», де розглянуті сучасні електричні апарати.
«Щоб заволодіти увагою студентів, спонукати їх до творчого навчання, треба постійно розвиватися, самовдосконалюватися», – вважає Борис Володимирович Клименко.