Сучасна дистанційна освіта

[В. Кухаренко, Л. Іванова]
#11-12 от 22.05.2008

На знімку: семінар для викладачів – розробників дистанційних курсів веде В.М. Кухаренко.

Дистанційне навчання з’явилося наприкінці 70-х років минулого сторіччя на Заході і, перш за все, надавало змогу всім людям без винятку отримувати, незалежно від часу і місця, ту освіту, яку вони вважали для себе необхідною. По-друге, ця форма використовувала всі можливості ІКТ щодо потреб освіти: інформаційний простір, обмін інформацією, спілкування тощо.

Як відомо, дистанційне навчання – це технологія, яка базується на систематичному використанні Інтернет для організації навчального процесу і визначається не рівнем обладнання, яке встановлене в університеті, а рівнем володіння педагогічними технологіями викладачами університету. Тому головним є підготовка кадрів, які володіють методиками дистанційного навчання.

Саме тому з 2002 року в університеті при методичному відділі почав свою роботу семінар для викладачів – розробників дистанційних курсів. На цей час співробітники Проблемної лабораторії дистанційного навчання вже мали певний досвід. Це і проведення Літньої школи 2001 року у Дистанційному центрі Національної академії державного управління при Президентові України, і власне середовище «Веб-клас ХПІ» (розробник к. т. н. М.В. Савченко).

Програма підвищення кваліфікації викладачів із дистанційного навчання передбачає протягом 80 годин надати теоретичну підготовку (20 годин) та на практиці у середовищі «Веб-клас ХПІ» створити елементи конкретного дистанційного курсу (60 годин). На даному етапі ми маємо досконалу програму підготовки розробників дистанційних курсів, яка враховує багаторічний досвід роботи з викладачами університету, дистанційного навчання тьюторами ПЛДН викладачів інших університетів (Криворізький технічний університет, Миколаївський педагогічний університет та ін.), міжнародних проектів із розробки дистанційних курсів для програм підготовки державних службовців 5–7 категорій (фінансовані Міністерством закордонних справ Великої Британії – 2001–2003 роки та ЄС – проект Темпус-Тасіс – 2005–2008 роки) та ін.

Вже не перший рік методичний відділ нашого університету та співробітники ПЛДН (проф. В.М. Кухаренко, к. т. н. М.В. Савченко, Н.Г. Сиротенко, Н.Є. Твердохлєбова, Г.І. Токар) проводять заняття з підготовки розробників дистанційних курсів.

Розробка дистанційного курсу – це складний процес, який вимагає від викладача багатьох умінь, у першу чергу педагогічних, технічних, організаційних та інших. Як правило, викладач створює незакінчений курс (на це треба набагато більше часу, ніж передбачено за програмою). Тому мета семінару – підвищення педагогічної компетенції викладача і застосування її при створенні основних елементів власного дистанційного курсу.

Щорічно у роботі семінару беруть участь близько 30 викладачів. На сьогодні підвищили свою кваліфікацію понад 200 осіб практично з усіх кафедр університету. За останні роки у нашому семінарі підвищили кваліфікацію також викладачі інших вузів міста: ХОНМІБО, ХНУ, НФаУ, НАМГ тощо.

За результатами семінару щорічно проводиться конкурс дистанційних курсів. Кращими визнані: кафедра «Автомобіле- и тракторобудування» – доценти Є.І. Грива і Е.Г. Шадрунов (2002/03); кафедра «Інформатика та інтелектуальна власність» – доценти Н.І. Нікітін і А.В. Івашко (2003/04); кафедра «Економічна кібернетика і маркетинговий менеджмент» – доцент О.В. Сіра (2004/05); кафедра «Міжкультурна комунікація і іноземна мова» – ст. викладач Г.С. Молодих (2005/06); кафедра «Обчислювальна техніка і програмування» – ст. викладачі А.Н. Клименко і В.М. Гугнін (2005/06); кафедра «Нарисна геометрія і комп’ютерна графіка» – ас. М.А. Максимова (2006/07). Конкурс 2007/08 навчального року на кращий дистанційний курс з дисциплін, рекомендованих кафедрами університету, відбудеться у червні цього року.

Завдяки постійній увазі ректорату НТУ «ХПІ» до використання інформаційних технологій у навчальному процесі, у тому числі дистанційного навчання, їхній розвиток уже багато років є одним із пріоритетних напрямків розвитку освіти в університеті. Досягнення університету у цій сфері неодноразово відзначалися нагородами найвищого ґатунку на багатьох виставках, присвячених освіті в Україні.

В. Кухаренко, керівник Проблемної лабораторії дистанційного навчання,

Л. Іванова, методист вищої категорії методичного відділу.

Дніпропетровський національний університет імені Олеся Гончара Національний університет цивільного захисту України Народная украинская академия Харківський національний автомобільно-дорожній університет Національний фармацевтичний університет Національний гірничий університет