MAGNA CHARTA UNIVERSITATUM:
В кінці другого тисячоліття майбутнє людства багато в чому залежить від культурного, наукового і технічного розвитку, який відбувається в університетах - центрах культури, знань і досліджень.
Всеукраїнська нарада ректорів вищих технічних навчальних закладів "Вища технічна освіта України і Болонський процес"відбулася в нашому університеті 17 - 18 березня цього року.
Актуальність проведення такого форуму, учасниками якого були понад 200 ректорів і проректорів технічних вузів, керівні працівники Міністерства, представники адміністрації Президента України, Верховної Ради, пояснюється необхідністю участі України в інтеграційному процесі, що здобув назву Болонського і спрямований на впровадження загальноєвропейських норм в освіті, науці, на поширення національних культурних і науково-технічних надбань серед європейських країн, в тому числі й України.
Нараду відкрив і вів її протягом усіх трьох засідань Міністр освіти і науки України В.Г. Кремень. Велику зацікавленість в успішній інтеграції вітчизняної вищої, зокрема, технічної, освіти в європейський освітній простір висловили Голова Харківської облдержадміністрації Є.П. Кушнарьов, секретар Комітету Верховної Ради з питань науки і освіти В.І. Кафарський, радник Президента України, Голова Північно-Східного наукового центру НАН України, академік НАН України В.П. Семиноженко.
"Вища освіта і наука України як фактори суспільного розвитку та інтеграції країни у світове співтовариство" - доповідь, яку зробив заступник міністра освіти і науки України М.Ф. Степко, містила вичерпний аналіз обговорюваної ситуації і викликала великий інтерес учасників наради. Жваво і конструктивно обговорили ректори технічних вузів України, представники промисловості, урядовці і теми інших доповідей - "Основні завдання вищої освіти України щодо реалізації принципів Болонського процесу та забезпечення вимог сфери праці" голови Асоціації ректорів вищих технічних навчальних закладів України, ректора НТУУ "КПІ" М.З. Згуровського, "Система безперервної освіти на базі дистанційної технології навчання і кредитно-модульної організації навчального процесу" ректора НТУ "ХПІ" Л.Л. Товажнянського, "Кредитно-модульна система організації навчального процесу як необхідна умова інтеграції вищої технічної освіти України в європейський освітній простір" ректора НТУ "Львівська політехніка", "Стандарти вищої освіти у світлі вимог Болонського процесу" ректора Національного гірничого університету Г.Г. Півняка, "Проблеми вдосконалення державної складової системи стандартів вищої освіти" ректора Національного авіаційного університету (Київ) В.П. Бабака, "Вдосконалення системи контролю якості вищої технічної освіти та Болонський процес" першого проректора НТУУ "КПІ" Ю.І. Якименка, "Проблема взаємовідношень вищої освіти з системою праці та Болонський процес" ректора Вінницького Національного технічного університету Б.І. Мокіна.
Свої думки щодо обговорюваної проблематики висловили учасники наради В.М. Золотарьов - генеральний директор ЗАТ "Південькабель", В.С. Кривцов - ректор Національного аерокосмічного університету "Харківський авіаційний інститут", О.А. Жданов - президент науково-виробничої корпорації "ФЄД", Л.І. Рубаненко - голова Харківського відділення роботодавців.
На нараді прийнято проект "Концептуальні засади розвитку вищої технічної освіти України в контексті Болонського процесу", у якому сказано: "Відзначаючи глибокі традиції у ґрунтовній фундаментальній, природничій та інженерній освіті нашої країни, великі досягнення фахівців з вищою технічною освітою, певні позитивні зміни у вищій школі за останні роки, доводиться констатувати, що певні проблеми вітчизняної вищої освіти вимагають свого розв'язання, зважаючи на входження України в європейський освітній простір.
Зміни мають стосуватися перегляду структури освітньо-кваліфікаційних рівнів в системі ступеневої освіти, впровадження кредитно-модульної системи навчання, підвищення якості освіти та її відповідності європейським нормам на основі нових державних стандартів освіти. Створення умов для високої мобільності студентів і викладачів в Україні і за її межами, узгодження вітчизняних наукових ступенів з європейськими, створення дієвої системи здобуття освіти протягом усього життя".
Концепцією також враховані, як важливі кроки у цьому напрямку, накази Міністерства освіти і науки України від 23 січня 2004 року "Про затвердження Програми дій щодо реалізації положень Болонської декларації в системі вищої освіти і науки України на 2004 - 2005 роки" та "Про проведення педагогічного експерименту з кредитно-модульної системи організації навчального процесу".
Стратегічні напрями вдосконалення системи вищої освіти на даному етапі визначені Указом Президента України від 17 лютого 2004 року, який зобов'язує Кабінет Міністрів України розробити Державну програму розвитку вищої освіти на 2005 - 2007 роки. Вирішення цих завдань, відзначено в "Концептуальних засадах", вимагає концентрації зусиль. Зокрема, на основних напрямах, визначених Болонським процесом.
Учасники наради схвалили проект Концептуальних засад розвитку вищої технічної освіти України, який буде враховано при розробці Державної програми вищої освіти на 2005 - 2007 роки.
Учасники наради закликали університетське співтовариство, законодавців і урядовців України усвідомити важливість для нашої держави входження до Болонського процесу і зробити все належне для досягнення цієї мети.